Az összes kulcsszó: kipufogó lambda szonda kipufogó klinika zöldkártya féktárcsa műszaki vizsga műszaki vizsgáztatás műszaki vizsga díja hengerfej zöldkártya ára diagnosztika autóklíma olajcsere olajszűrő kuplung ékszíj ablaktörlő vezérműszíj ablaktörlő lapát levegőszűrő felni alufelnik felnik acélfelni lemezfelni alu felni gumiabroncs gumiszervíz abroncs gumiabroncsok autószerelő fék autóalkatrész autóalkatrészek szélvédő autójavítás autószervíz autó javítás féltengely fékbetét lengéscsillapító
1106 Budapest, Jászberényi út 95/A.+36-1-261-2290
Árharc az ügyfelek kegyeiért 4. rész  E-mail

Kedvenc vesszőparipám a motorolaj. Itt is döbbenetes az üzemeltetői, tulajdonosi hozzáállás. Egy hasonlattal élve: a motornak olyan az olaj, mint nekünk, embereknek a víz vagy a levegő. Nem tudnánk egyik nélkül sem létezni. Hogyan gondolkodik a gépkocsi tulajdonos: jó lesz neki az az olaj, ami a Zsigulijába is tökéletes volt évtizedekkel ezelőtt. Hát beleönti azt, és még talál hozzá partnert is egy fusizó autószerelő személyében.

Az autószerelő nem mer szólni az ügyfélnek, hogy uram/komám/barátom hát azért nem kellene ezt az olajnak nevezett valamit beleöntened a drága autódba. Ha esetleg szólna, akkor még ezt a kevéske akciós munkadíját is elveszítené. Tehát meghajol a vevő akarata előtt, mivel „mindig a vevőnek van igaza”, és azt csinálja, amit az mond.

Elvégre Magyarországon mindenki ért a focihoz és az autószereléshez. Néha mondogatom is hasonló helyzetben, hogy én meg pék és szakács vagyok, mert néhanapján isteni pizzát sütők a családnak.

Az elmúlt napokban kedvem támadt egy kis mákos gubát enni. Bementem az egyik multihoz, ahol én is, mint a „legkisebb is számít” vásárló kiflit szerettem volna vásárolni. Csak szerettem volna, mert az olcsó kifli (17.- Ft-os) az akciós áron kívül semmit sem nyújtott.

A kifli kicsi volt, de „ócó” és öt darabból háromnak csak a külső héja volt meg, a belsejét elvitték a manók. Sajnos a mákos guba megvalósítása az ötletnél nem jutott tovább. Pár nap múlva egy házi pékségben kiflit vásároltam, igaz, hogy jóval drágábban mint a multinál, de jobbat, és végre megvalósult a mákos guba projekt a család nagy örömére.

Visszatérve az olajra, majd akkor lesz nagy vakarózás és autóeladás, amikor kiderül, hogy a rossz minőségű, nem az autóba való olajtól a motor tönkrement. A másik típusú ügyfél már a „tudatos” vásárló. Ő már a márkás olajjal jár pl. a Castrolt veszi, mert azt már valahol hallotta vagy tudja, hogy az egy jó márkanév. Csak az, amire ő pályázik szintén nem az ő autójába való.

Ez egy kicsit olyan, mintha azt mondanám a kedves olvasónak, hogy a Mercedes is és a BMW is jó autó, ami igaz is. De nem hiszem, hogy ugyanezeket a kocsikat 40-50 évesen is meg szeretné venni, hacsak nem szerelmese a veterán autóknak. Ugyanígy van ez az olajjal is. A márkanéven belül meg kell vizsgálni, hogy az adott olaj mennyire korszerű. Ezen a tényen túljutva a még tudatosabb vásárló már kiokosítva már azt hiszi, hogy mindent tud az olajról, csak azt a nagyon lényeges dolgot nem, hogy sajnos azt is hamisítják. Bűnözői körökben ismert az olcsón megoldható flakonok fújása.

A hamisított matrica legyártása sem probléma. A flakonba pedig a legolcsóbb olaj kerül, és így lesz a prémium Castrol olajból (vagy bármely más márkából) egy olcsó, árletörő piaci dömpingáru. Ezt felismerve a Castrol bevezette a hologrammal ellátott matricát.

De beszélhetnénk a csalással behozott olajokról, a fekete vágóhídon vágott állatokról vagy a papíron EU-ba utaztatott magyar termékekről. Csak érdekességként jegyzem meg, hogy az így megutaztatott magyar termék kintről „behozva” olcsóbb. És sajnos a munkabér is alacsony marad ezáltal, mert ezekkel a trükkökkel a tisztességes vállalkozás nem tud versenyezni.

Biztos, hogy jó az olcsón megvásárolható olaj? Mert megtévesztő módon a legnagyobb cégeknél is kapható. Évekkel ezelőtt az egyik ügyfelem hozott a matrica alapján egy márkás, minőségi motorolajat, amit az egyik multinál vásárolt. Hamisítvány volt! Minden valamire való olajgyártó feltünteti a flakon hátoldalán az 5W30, 5W40, 10W40 mellett az olaj minősítését: A3, B3, APi, SAE 505.002, stb. Erről a flakonról ezek hiányoztak. De a motorolajon kívül sorolhatnánk a többi hamisítványt: a Bosch izzító gyertyákat, az NGK gyújtógyertyát, olajszűrőt.  Gyakorlatilag bármit. Sokkal kisebb a lebukás kockázata, mintha kábítószerrel üzletelnének.

Lépjünk tovább, és térjünk rá a szerviz munkákkal kapcsolatos alkudozásokra. Bejött hozzánk az ügyfél azzal a panasszal, hogy fékezéskor ráz a fék. Kifaggattam az előzményekről és kiderült, hogy már elköltött közel 90.000.- Ft-ot, már háromszor cserélték a féket bontottra és újra is, de a jelenség megmaradt. Kérte,  hogy vizsgáljuk meg és orvosoljuk a hibát. Nekiláttunk a feladatnak, menet közben persze még neki  is mutattuk, hogy hol rontották el előzőleg a szerelést

A féktárcsát az előző kolléga rendszeresen a rozsdás agyra szerelte fel. Körülbelül 10 perc plusz munka lett volna kerekenként és 25.000.- Ft beruházás a szerviz részéről egy mágneses indikátor óra megvásárlása, amellyel azonnal ellenőrizhetővé vált volna a hiba még a fék használatba vétele előtt. A hibát kijavítottuk és a féktárcsákat felszabályoztuk, a végén pedig fékhatást mértünk.

Az ügyfél a 18.700.- Ft-os számla kifizetésekor megjegyezte, hogy ez elég drága volt. Tisztességesen, korrekt módon elvégeztük a munkát. Megjegyeztük, hogy nem ez volt a drága, hanem az előzőleg elköltött 90.000.- Ft. Ez az ügyfél taxis volt, aki azért a taxamétert elég jól meg tudja pörgetni a különböző helyeken elrejtett gyorsító segítségével. Azóta sem jött hozzánk, inkább elmegy az olcsó és akciós szervizbe, hiába égette már meg magát többször is.

Van egy ismerős mondás: jó pap holtig tanul. Rá ez a mondás valószínűleg nem érvényes. A rossz minőség emléke sokkal tovább él, mint az alacsony ár miatt érzett rövidke öröm.

Vagy egy másik eset: bejött a benzinfaló, 15 litert fogyasztó öreg Opel a szervizbe. Átvizsgáltuk, adtunk írásos árajánlatot, megbeszéltük a javítanivalókat. Pár nap múlva visszatért az árajánlatunkkal a kezében, és ismét tételesen végigmentünk a sorokon. Minden sort kipipáltunk, amire azt mondta, hogy jó az ár és kéri a munkát, kivéve az utolsó sort. Ennél már elkezdett alkudozni. Mondtuk, hogy sajnos nem tudunk engedni az árból.

Végül is kénytelen-kelletlen tudomásul vette, hogy nem módosult az ár, de búcsúzóul megjegyezte, hogy muszáj volt megpróbálnia az alkudozást, hátha sikerül. Én úgy tudom, hogy már a kínai piacon sem lehet alkudni, kicsit úgy éreztem magam, mintha pár ezer kilométerrel keletebbre a török bazárban lettünk volna.

Érdekes, hogy a multinál, ahol egy évben több százezer forint felett költünk heti rendszerességgel, ott eszébe sem jut senkinek alkudni, boldogan fizet bármire. Oda talicskával hordjuk a fizetésünket. Az említett Opel tulajdonosának is talán kisebb autóra kellene cserélnie a benzinfaló szörnyetegét ahelyett, hogy körbejárja a szervizeket, hogy hol mi az olcsóbb.

Miért alkudozik az a szervizben, aki a piros lámpánál teli gázzal megelőz, és kézen áll a féken, hogy meg tudjon állni. Ezáltal jobban kopik a gumi, a fék és fogy a benzin: pénz, pénz, pénz. Én meg néhány kilométer után, nyugodt tempóban utolérem, sőt lehagyom.

Zárás előtt bejött hozzánk egy autó futómű állításra. A szokásos rutinkérdések után kiderült, hogy már járt egy műhelyben, csak nem tudták neki meglazítani a futómű állítócsavarját. Mondtam neki, hogy mi ezt megoldjuk, egyeztettük az árat. Az előző kolléga szétbarmolta a csavart, mivel egy kinyúlt kulccsal próbálta meglazítani. A megoldás csak annyi lett volna, hogy lánghegesztővel egy picit megmelegíti a csavart. Csak hát nem volt lánghegesztője, hiszen az egy kb. 100-150.000.- Ft-os beruházás, de az olcsó „akciós” munkadíj ezt a beruházást sem fedezi. Biztos, hogy az akciós ár kell?

Sajnos ma már az autószerelő szakma nem művelhető egy kalapáccsal és egy villáskulccsal. Nagyon nagy az eszközigénye amit, ha jó munkát akar kapni valaki, akkor azt a tisztelt ügyfélnek meg kell fizetnie.
Nemrégen olajcserére jött hozzánk egy autó, amit kivételesen én végeztem volna el. Megfogtam az általa hozott 4 literes olajos kannát, és éreztem, hogy csak félig van.

Az autóba pedig 5 liter olaj kellett. Jeleztem, hogy vagy mi adjuk az olajat, vagy halasszuk el az olajcserét. Erre az ügyfél el kezdett fenyegetőzni, hogy majd ő szól a főnöknek. Mondtam neki, hogy akkor most megteheti, mert itt áll ön előtt.

Azóta sem értem, hogyha az ember korrekt munkát próbál végezni, miért tiltakoznak ellene.

Ha kevés a pénze valakinek, még jobban meg kellene gondolnia, hogy mire költi.

Biztosan ismerik azt a mondást, hogy nem vagyok olyan gazdag, hogy megengedhessem magamnak az olcsó és gyenge minőségű munkát. Valószínűleg ők még sosem gondolkodtak el ezen, és ezért többször kényszerülnek szembesülni ugyanazzal a problémával.

Pátkai Miklós

2013

 
Cég:
Név:
Vélemény:

Ügyfél vélemények

Mivel egyáltalán nem értek az autókhoz, a céges autónkat állandóan szervizben javíttatom. A...
Veszeli Gábor
Elux Webdesign
Köszönetem szeretném kifej...
Balázs György

Kérdése van?

Cím:
1106 Budapest, Jászberényi út 95/A.

Telefon:
1 - 261 - 2290

Árajánlattal csak személyes érdeklődés esetén tudunk szolgálni


 

fék futómű olaj vezérlés szerviz

Értesüljél elsőként legfrissebb híreinkről és akcióinkról a Facebookon


 
olaj fék futómű vezérlés szerviz