Autóklíma javítás menete – autóklíma töltés

Nagyon fontos, hogy a hibakeresés és a javítás menetét is megértse/átlássa az autó tulajdonosa...

Vajon elegendő csak az autóklíma töltés, ha nem fúj elég hideget?

Napi szinten több olyan megkeresést is kapunk, amikor az érdeklődő úgy gondolja elegendő egy töltés. Ebben az esetben mindig megkérdezzük, hogy mikor volt utoljára töltve az autóklíma rendszer. Az esetek zömében a válasz mindig ugyanaz: „tavaly”.

Nem elegendő ebben az esetben a töltés!

Minden autóklíma rendszer a hűtőközeg mennyiségéből kb. 10%-t veszíthet évente. Optimális esetben az autóklíma csak 8-10 évente igényel töltést vagy javítást.
Abban az esetben, ha a fent említett 1 év után már nem fúj hideget a rendszer, akkor elszökött a hűtőközeg vagy elektromos hiba áll fenn. A bevizsgálás során hamar kiderül, kettő közül melyik okozza a problémát. Ritkán előfordul, hogy üres a rendszer és elektromos hiba is van egyszerre.

Első lépés: nyomásmérő óra csatlakoztatása

Ilyenkor kiderül, hogy van-e még hűtőközeg a rendszerben vagy teljesen üres.

  1. Van hűtőközeg a rendszerben:
    Ebben az esetben kompresszor hibára vagy elektromos hibára lehet számítani. Kompresszornál elképzelhető, hogy csak a mágnestekercs adta meg magát, de komolyabb esetekben sajnos csak komplett kompresszor csere oldja meg a problémát. Ilyenkor a kompresszor fémforgácsot juttathatott az egész rendszerbe, aminek az orvosolása nagyon költséges. Át kell mosni az egész rendszert, új kompresszort kell beszerelni. A gyártók alapból előírják, hogy csak úgy van garancia a beépített új kompresszorra, ha vele egyidőben megtörténik a klímahűtő és a szárítószűrő cseréje is. Összességében ez a művelet az átmosással, alkatrészekkel és cseréjükkel együtt több százezer forintot jelent és eléggé időigényes folyamat.
  2. Kevés hűtőközeg van a rendszerben:
    Le kell fejteni a maradék hűtőközeget és nitrogénes nyomáspróbát kell végrehajtani. Ha megtartja a 20 bar nyomást fél órán keresztül, akkor természetes évenkénti kb. 10% szivárgás eredménye a kevés hűtőközeg és következhet az autóklíma töltés.
  3. Üres a rendszer, nincs benne egyáltalán hűtőközeg:
    Szinte biztosak lehetünk benne, hogy javításra kell számítani. Nitrogénes nyomáspróbát végzünk, ahol nagy valószínűséggel nem fogja megtartani a rendszer a 20 bar-t és csökkenni fog a nyomás. Ebben az esetben meg kell keresni a szivárgás helyét.

 

autóklíma javítás, autóklíma töltés

 

Második lépés: szivárgás helyének megkeresése

Szerencsés esetben akkora lyukról beszélhetünk, hogy a nitrogénes nyomáspróba során füllel hallani lehet, hogy ereszt a rendszer. Sokkal hamarabb megtalálható így a szivárgás helye, mert célirányosan tudjuk keresni szivárgáskereső spray segítségével. A spray használata során, ahol kihabzik a nyomás hatására a rendszer ott van a szivárgás helye.

Kevésbé szerencsés esetben nem hallani a szivárgást. Ilyenkor első körben a szemmel látható helyeket fújjuk be a szivárgáskereső spray-vel. Ha nem jártunk sikerrel, akkor következik a lökhárító és egyéb burkolatok leszerelése. Így már hozzáférünk a klímahűtőhöz, tömítésekhez és további klímacső részekhez is, amiket centiről centire be kell fújni a szivárgáskereső spray-vel. Általában ennyi hibakeresés után megtalálható a szivárgás helye.

Legrosszabb esetben, ha nem található a motortérben szivárgás, akkor az utastérben lévő párologtató/hőcserélő fele kell keresni a hibát. Egyes típusoknál ez a műszerfal kibontásával járhat, ami nem egy pár órás művelet.
Ahhoz, hogy az utastérben könnyebben behatárolható legyen, hogy ténylegesen van e szivárgás egy készüléket használunk, ami „kiszimatolja” van-e szivárgás. Sajnos elég érzékeny a műszer, ezért nagyon közel kell lennie a szivárgás helyéhez (1-2cm-re), ami nem mindig kivitelezhető.

 

autóklíma töltés, autóklíma javítás

Harmadik lépés: autóklíma javítás, szivárgás megszüntetése

A hibakeresés során feltárt szivárgásra árajánlatot adunk, ami tartalmazza a hibakeresés, az autóklíma javítás, a javítás utáni ismételt nyomáspróba (ez nagyon fontos lépés!) és a klímatöltés árát is. Az árajánlat elfogadása előtt mindig elmondunk egy nagyon fontos dolgot:

Remélhetőleg csak egy helyen van szivárgás és nem lesz további költsége a javításnak!

10-ből 8 autónál valóban csak egy helyen van szivárgás és a javítás végösszege forintra pontosan annyi lesz, mint amit az árajánlatban adtunk.
A maradék 2 esetnél viszont a javítás utáni nitrogénes nyomáspróba során, ha szivárgást látunk a mérőórán, akkor a következő helyet kell megkeresnünk, ahol szintén lyukas a rendszer.

 

autóklíma töltés, autóklíma javítás

Nagyon fontos, hogy a hibakeresés és a javítás menetét is megértse/átlássa az autó tulajdonosa!

Minden esetben tájékoztatunk, hogy lehet nem csak egy helyen van szivárgás. Egy autóklíma szerviz sem lesz, aki garantálni fogja az első hibakeresés után, hogy csak egy helyen van szivárgás biztosan. Senki sem várhatja el, hogy az egész motortérben és utastérben található klímarendszert centiről centire végig fújjuk szivárgáskereső spray-vel. Akár egy egész napot is eltartana mire minden klíma alkatrészt láthatóvá teszünk és láthatjuk, hogy kihabzik-e a szivárgáskereső sprayből kifújt anyag vagy sem. Senki sem akar a saját pénztárcája ellensége lenni, hogy olyan hibakeresésért fizessen, ami egyelőre indokolatlan.

A hibakeresés költségét megsokszorozná ez a folyamat, amit mindenki rossz szájízzel fizetne ki!

Sajnos volt olyan eset, hogy az ügyfél állítása szerint megértette a javítás menetét, elfogadta az árajánlatunkat és a javítás utáni nyomáspróba során kiderült, hogy valahol lyukas még a rendszer és további hibakeresésre és javításra van szükség. Telefonos egyeztetés során kikelt magából és kijelentette elviszi az autót, mert mi nem értünk hozzá és senkinek sem fog ajánlani minket. A szakma által előírt technológia szerint történt a hibafeltárás és javítás. Utólag kiderült, hogy sajnos nem értette meg, nem látta át a folyamatokat annak ellenére, hogy mindenről (beleértve a lehetséges további hibákról) tájékoztattuk.

Negyedik lépés: autóklíma töltés

A javítás után elvégzett nitrogénes nyomáspróba során a rendszer megtartotta a 20 bar nyomást, következhet az autóklíma töltés. A gép is elvégez egy pár perces nyomáspróba tesztet, ami után vákuumolja a rendszert, hogy ne maradjon benne nedvesség. Ezután történik meg az olaj és az UV folyadék (a jövőbeni hibák könnyebb megkeresése érdekében) betöltése, valamint a gyárilag megszabott mennyiségű hűtőközeg bejuttatása a rendszerbe.

Remélem érthetővé tudtam tenni számodra is az autóklíma javítás menetét, így nem lesz váratlan meglepetés számodra a javítás során! Keress minket bizalommal, ha bármilyen kérdésed vagy problémád lenne az autóddal kapcsolatosan!

Ajánlatkérés
close slider