Mik a kuplung kopás klasszikus jelei?
Mielőtt a kuplung kopás részleteibe merülnénk, tisztázzuk, hogy pontosan mire való a szerkezet. A kuplung egy olyan alkatrész, ami képes összekötni illetve időszakosan szétválasztani az autó motorját annak sebességváltójától. Ha lenyomjuk a kuplung pedálját, akkor a kuplungtárcsa elmozdul és szétválasztja a motort és a sebességváltót hajtó tengelyeket. Ha felengedjük a pedált, a tárcsa visszatér eredeti helyzetébe és összekapcsolja a tengelyeket. A lendkerék segít a motor forgó tömegét kiegyenlíteni.
A kuplung elemei, különösen a tárcsa egy kopó alkatrész, amit 100-150 ezer kilométer megtétele után jellemzően cserélni kell. A kuplung csere időszerűségére több jel is figyelmeztetheti a sofőrt. Ezek például:
1) A pedál rezonálása vagy megszokottól eltérő működése. Túl magasan, vagy túl alacsonyan fogó pedál.
2) Nehézzé váló váltás, amit gyakran csikorgó vagy zörgő hang kísér.
3) Furcsa szagok a sebváltó környékéről.
4) A jármű teljesítményének csökkenése (ezt elég sok dolog okozhatja, ez is egy lehetőség).
Ha bármelyik fenti jelet tapasztaljuk, érdemes a járművet haladéktalanul autószervizbe vinni. A kopó alkatrészek jellemzője, hogy elsődlegesen csak elkopnak és teljesítményük csökken, de idő után károsíthatják a környező mechanizmusokat is. Gazdasági szempontból is jól járunk, ha minél előbb felfedezzük a cserére érett alkatrészeket, mert ezzel későbbi költségeket takaríthatunk meg.
A kopás olyan állapot, ami nem javul meg magától és nem is fordul vissza soha: azaz a jelentkező problémák velünk maradnak és súlyosbodnak egészen azok orvoslásáig. A kopás mértéke függhet az alkatrész minőségétől és a vezetési stílustól is. Egy tapasztalt szerelő az alkatrész állapotából következtetni tud arra, milyen időtávon lehet szükséges a csere. Így a javítás tervezhetővé válik.
A gépjármű műszaki vizsga sikeres teljesítésének egyik feltétele, hogy a sebességváltó, így annak részeként a kuplung kifogástalanul működjön. Legalább évente egyszer, de a műszaki vizsgát megelőzően feltétlenül, ellenőriztessük a sebességváltó állapotát.
Korábbi bejegyzések:
- Éves klíma ellenőrzés: szűrők cseréje, hűtőközeg szintje, lejárt folyadékok
- Vákuum szerepe a fékrendszerben
- beragadás, szennyeződések, túlterhelés, rossz szög – miről árulkodik a féktárcsa?
- Miért van szükség műszaki vizsgára és mi történik ott?
- Hasznos páros: az éves olajcsere és futóműállítás összekötése