Az egyik legfontosabb karbantartás a vezérlés csere!
Vezérműszíj
A vezérműszíj feladata, hogy összhangban tartja a főtengelyt és a vezérműtengelyt. Ha ez az összhang nem lenne meg a szelepek és a dugattyúk összeverődnének és nagyon komoly motorkárosodás történne, aminek a javítása több százezer vagy milliós költséget eredményezne!
A vezérlés csere alkalmával nem elegendő csak a vezérműszíjat cserélni. Több létfontosságú elemből áll a vezérlés, amiknek az élettartama azonos a szíjéval.
Vízpumpa
Az autók többségénél a vezérműszíj hajtja, de vannak olyan típusok ahol a hosszbordás szíj kapta ezt a feladatot. Vízpumpa csere hiánya a későbbiekben hűtőfolyadék szivárgást okozhat. Komolyabb esetekben a csapágy szétesik, ami a szíjat félrevezeti és a műanyag vízpumpa lapátok is letörhetnek. Ez a hiba komoly motor károsodást is okozhat. Mindegyik esetben ugyanúgy meg kell bontani ismét a vezérlést, aminek a költségét megspórolhatod, ha vezérlés csere alkalmával egyben megtörténik a vízpumpa cseréje is. A gyári javítási technológia is a komplett cserét írja elő.
Vezető-, feszítő görgők és rezgéscsillapító
A vezérműszíj feszességét és elvezetését segítik. Típus függő, hogy egy adott autóban éppen mennyi görgővel tervezték a motor vezérlését. A görgők élettartama is azonos a vezérműszíjéval. Ha kimarad a cseréje, idővel zajos lehet. Komolyabb esetekben a csapágy szétesik, ami a szíjat félrevezeti és a vezérműszíj szakadásához vezethet.
Egyes vezérléseknél patronos rezgéscsillapítót is alkalmaznak, hogy a rezgés egy adott tűrési értéken belül maradjon. A vezérműszíj, görgők és vízpumpa élettartama szempontjából ennek a cseréje is nagyon fontos. A gyárak kötelezően előírják a cseréjét. Sajnos találkoztunk már olyan autóval, aminél ezt az alkatrész kihagyták költségcsökkentés címén (60.000-80.000 forint) és ezért ismételten ki kellett fizetni a tulajdonosnak a vezérműszíj csere munkadíját.
Megbízható autószervizre van szükséged? Keress minket, kérj árajánlatot! Segítünk.
Vezérműlánc
Egyes típusoknál vezérműszíj helyett vezérműláncot alkalmaznak. Ebben az esetben a vízpumpát a hosszbordás szíj hajtja. Idővel a vezérműlánc is megnyúlik, zajosabb lesz és cserélni kell.
A vezérműlánc feszítéséért egy olajos feszítő patron a felelős. Az autó beindításakor a patront egy rugó feszíti elő, amíg nincs meg a kellő olajnyomás. Az olaj a nyomás felépülésével átveszi a vezérműlánc feszítő feladatát.
A nem megfelelő minőségű motorolaj miatt a lánc és a kapcsolódó műanyag láncvezetők hamarabb elkopnak és idő előtti cserére lesz szükség. Ezért kiemelkedően fontos a megfelelő motorolaj használata és a csereperiódus betartása!
Cseréjét a hiba lámpa felvillanása is jelezheti. A jeladók úgy érzékelik, hogy a vezérműlánc megnyúlása miatt a vezérműtengely és a főtengely nincs már kellő szinkronban, kívül esik a gyárilag meghatározott tűrési értéken.
Mikor kell vezérlést cserélnem?
Vezérműszíjas autók esetén a gyártók meghatározzák minden egyes típusnál a csereperiódust, amit eltelt években és megtett kilométerben adnak meg.
Például, ha 160.000 km vagy 8 év a gyártó által előírt csereperiódus, akkor azt kell figyelembe venni, amelyik hamarabb bekövetkezik.
A gyártó előírásait mindenképp be kell tartani, nem szabad akár 10.000 km-rel sem túl futni különben ez a látvány fogadhat. Ez a repedezett vezérműszíj egy hajszálra volt a szakadástól, aminek nagyon komoly és költséges motorkárosodás lett volna a következménye!
Hosszbordás szíj
Feladata a segédberendezések működtetése – köztük a generátor, szervószivattyú vagy a klímakompresszor. Feszességét és elvezetését görgők segítik akárcsak a vezérműszíjnál.
A hosszbordás szíj károsodása / szakadása esetén az esetek zömében nem kell motor károsodástól félni, de ez nem jelenti azt, hogy a karbantartása elhanyagolható!
Nagyon ritkán előfordulhat, hogy a szakadás előtt álló szíj szétfoszló maradéka bekerülhet a vezérmű burkolat alá. Ebben az esetben komoly motorkárosodást okozhat az átugró vezérműszíj.