Az AFL (Adaptive Forward Lightning), vagyis adaptív első világítás névre hallgató rendszert az Opel 2003-ban vezette be a középkategóriában. Magába foglalja a dinamikus kanyarfényszórót és a 90 fokban kilépő fénynyalábot. A rendszert azóta továbbfejlesztették, és a közelmúltban már az AFL-rendszer 2. generációját mutatta be az Opel. Az új generációs fényszóróknál a fényeloszlás automatikusan, a mindenkori út- és látási viszonyoknak megfelelően történik. A rendszer összesen 9 funkciót foglal magába, és az Opel új közép-kategóriás modelljében, az Insigniában fog debütálni az idei londoni autószalonon. Az új AFL-generáció, melyet az Opel a Hellával együtt fejlesztett ki, erős fényű bi-xenon fényszórókra épül. Ezek vezérlő elekt-ronikája több érzékelőtől kap adatokat az út- és látási viszonyokra vonatkozóan. A szoftver ezek alapján eldönti, melyik funkciót használja. Ennek megfelelő parancsot ad egy szervomotornak, és biztosítja a mindenkori optimális fényeloszlást. Az AFL kilenc funkciója a következő:
- 50 km/h sebesség alatt a városi fény rövidebb előrevilágítású, de szélesebb fényeloszlást biztosít. Ezáltal könnyebben felismerhetővé válnak a gyalogosok az úttesten.
- Olyan zónákban / lakóövezetekben, ahol 30 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, aktivizálódik a „játszó utca” fény, akár már 5 km/h sebességénél is. Ilyenkor mindkét fényszóró fénycsóvája az utca szélére vetül, így a játszó gyerekek könnyebben felismerhetők.
- Az országúti fény (50 és 100 km/h között) a jobb- és baloldali úttestet is jobban megvilágítja, mint a hagyományos tompított fény.
- Autópályafénynél egy fénycsóva szélesebben megvilágítja a sávot, a baloldali úttestet pedig még erősebben. 100 km/h feletti sebességnél automatikusan bekapcsol.
- A rossz időben aktiválódó fény esőben vagy hóesésben kapcsol be, ha az esőszenzor csapadékot jelez, vagy ha működik az ablaktörlő. A fényeloszlást és az egyes lámpák eltérő teljesítményét a rend-szer szabályozza.
- A statikus kanyarfényszóró az autótól jobbra és balra lévő területet világítja meg maximum 90 fokos szögben, és ezzel megkönnyíti például a sötét helyekre való behajtást. 40 km/h alatti sebességnél egy nagy kormánymozdulat vagy az index aktiválja.
- A dinamikus kanyarfényszóró a kanyarok jobb kivilágítására szolgál. Ilyenkor a mozgatható bi-xenon fényszórók a sebességtől és a kormánymozdulattól függően, a haladási iránytól számított maximum 15 fokos szögben világítanak be a kanyarba.
- A reflektor használata esetén a fényszóró teljes teljesítménye és hatótávolsága rendelkezésre áll. Nem aszimmetrikusan világít, hanem a sávot teljes szélességében optimálisan kivilágítja, méghozzá 35 wattról 38 wattra megnövelt teljesítménnyel.
- A reflektor-asszisztens automatikusan bekapcsolja a reflektort. A rendszer kamerája felismeri a többi autó fényforrásait, és igény esetén átkapcsol reflektorról tompított fényre és vissza, így nem vakítja el a többi autóst.
Forrás: Autótechnika