A kétezres évek közepére bejött a köztudatba és nagy divat lett a 3-at fizet 4-et kap szlogen a gumipiacon. Sajnos az erős piaci nyomás hatására mi sem tudtunk akkor ez alól kibújni. Azt azonban tudni kell, hogy egy darab gumin általában 5-10% haszon van, 500.-Ft-tól 2.000.- Ft-ig . Na már most ebből következik, hogy a 4. gumit nem lehet ingyen adni.
Azaz csak egy esetben, ha a gumit vagy a terméket felárazom. De sajnos ebben az esetben ismét csak átveréssel van dolgunk. Mivel a gyomrom nem vette be ezt a piaci magatartást, marketing trükköt, ezért elég sok ügyfelet veszítettünk. A piac ismételten kívánta és kívánja ezt az átverést.
Alkudozik a vevő az áfára?
Ez egy nagyon érdekes dolog. A végén még mi fizetünk a vevőnek, mert nálunk vásárol. Nem baj majd holnap lehúzzuk a redőnyt. Már most is szinte lasszóval kell fogni a jó szakembert. Mi lesz ezután? Ki fog beütni egy szöget a falba? Mennyiért, milyen áron? Mondhatnám azt is viccesen, hogy Gábor Áron, de inkább azt mondom , hogy bármi áron.
A másik „átverés”, ami mondjuk a vásárlót nem érinti mert nem a 3-at fizet 4-et kap logikán alapul, hanem egy tényleges árelőnyön. Ez pedig az internetes vásárlás. 2005 tájékán bementem egy gumis kollégához és egy beszélgetésre lettem figyelmes, amit egy érdeklődővel folytatott. A vevő érdeklődött egy olcsó kategóriás 6-7.000.- Ft-os gumira.
Az árajánlat után szóvá tette, hogy a másik helyen 30% kedvezménnyel kapható ez a gumi. Egyébként ez az ár, amit kínáltak neki , már egy korrekt piaci ár volt átverés nélkül. Ekkor nem bírtam tovább, megszólítottam és megkérdeztem tőle, hogyha azt mondom Önnek, hogy 50%-kal adom olcsóbban a gumit, akkor elhiszi. A válasz igen volt. Kicsit tovább piszkáltam és megkérdeztem, hogyha azt mondom 70%-kal, akkor elhiszi?
Ismét igen volt a válasz
Ezen a butaságon megdöbbenve tovább srófoltam a kedvezményt 80%-ig. Erre is felcsillanó szemmel igent válaszolt, mint aki már azonnal lecsapna erre a rendkívüli ajánlatra. Ezek a kedvezmények csak a mesében létezhetnek, mivel csak egy kitalált dolog. A valóságban ilyen nincs.
A következő eset: amikor a kedves vásárló a multi húspultjánál megkérdezi az eladót, hogy „az a hús akciós”? A válasz „nem” volt, mire a vásárló odébb állt. Biztos vagyok benne, hogy ugyanez a hús másnapra már akciós volt. Tehát már megint nem az ár a lényeges, hanem az akciós szó. Ugyanez előfordult szintén a multinál, hogy egy márkás likőrt akciós áron hirdettek.
Tolong a tudatlan vásárló, hogy akkor ő most gyorsan kettőt vesz, mert ez a világ legjobb üzlete. Csak elfelejtette kiszámolni, hogy fajlagosan jóval olcsóbb, ha nem az akciós kiszerelést veszi , hanem a normál áru nagyobb üveget. Átverés a köbön.
Tényleg ez kell nekünk, Önöknek? Bízom benne, hogy nem.
Pátkai Miklós