Futómű beállítás, amely nélkül nincs biztonságos vezetés

Futómű beállítás, amely nélkül nincs biztonságos vezetés

A futómű beállítás egy olyan terület, amelyet gyakran hajlamosak vagyunk alábecsülni, pedig a jármű biztonságos és kényelmes működésének egyik alapvető feltétele. A megfelelő futómű beállítás nemcsak az autó teljesítményét javítja, hanem hozzájárul a gumiabroncsok hosszabb élettartamához és az üzemanyag fogyasztás optimalizálásához is – valamelyik eltérő írásban azt részletesebben is kitárgyaljuk. Ebben a blogbejegyzésben részletesen áttekintjük, hogy miért olyan fontos ez a folyamat, hogyan zajlik és milyen jelek utalhatnak arra, hogy szükség van rá.

Miért van szükség futómű beállítást végezni a gépjárművekben?

A futómű beállítása során a kerekek szöghelyzetét igazítjuk úgy, hogy azok tökéletesen illeszkedjenek egymáshoz és az útfelülethez. Ha a futómű nincs megfelelően beállítva, számos rendellenes tünet jelentkezhet vezetés közben. Például tapasztalhatunk húzást valamelyik irányba, ami különösen veszélyessé válhat nagyobb sebességnél vagy csúszós úton. Ez nemcsak balesetveszélyes lehet, hanem a gumiabroncsok egyenetlen kopását is eredményezheti.

További jele lehet a helytelen futómű beállításnak a kormányrázás. Ez általában akkor fordul elő, ha nagyobb sebességgel haladunk és érezhető rezgés jelentkezik a kormánykerékben. Ez nemcsak kényelmetlen, hanem hosszú távon károsíthatja az autó egyéb alkatrészeit is. Az ilyen problémák elkerülése érdekében rendszeresen ellenőrizni kell a futóművet, különösen akkor, ha gyakran vezetünk rossz minőségű utakon vagy sokszor hajtunk át kátyúkon.

A műszaki vizsga során is ellenőrzésre kerülhet a futómű állapota. Ha itt problémát találnak, annak a megoldása kötelező ahhoz, hogy az autónk megkapja az érvényes műszaki engedélyt. Ezért is érdemes időben gondoskodni róla, hogy minden rendben legyen ezen a téren.

Hogyan zajlik egy futómű beállítási karbantartás?

A futómű beállítása szakértelmet igényel, ezért ezt mindenképpen bízzuk szakemberre. Az eljárás során három fő szöget állítanak be, az összetartást (toe), a dőlési szöget (camber) és az utánfutási szöget (caster). Ezek mindegyike más és más módon határozza meg a kerék helyzetét és mozgását.

Az összetartás azt jelenti, hogy a kerekek párhuzamosan állnak-e egymással nézve fentről lefelé, ehhez hasonló témakörről régebben is megjelent összegzés. Ha ez nincs jól beállítva, az autó húzhat egyik vagy másik irányba vezetés közben. A dőlési szög azt jelenti, hogy nézve elölről-hátulról mennyire állnak merőlegesen a talajra. Ha túl nagy vagy túl kicsi ez a szög, az gumiabroncsok egyenetlen kopását okozhatja.

Az utánfutási szög pedig azt határozza meg, hogy mennyire dől előre vagy hátra az autó tengelye menetirányban, ez főleg a stabilitást és az irányíthatóságot befolyásolja. Egy profi műhely speciális eszközökkel méri fel ezeket a szögeket és állítja őket milliméter pontosan az előírásoknak megfelelően. Egy ilyen szolgáltatás ára változó lehet Magyarországon attól függően, hogy milyen típusú járműről van szó és mennyire komplex maga az eljárás.

Mikor érdemes futóművet ellenőriztetni?

Mindenképp érdemes rendszeresen ellenőriztetni az autóink futóművét még akkor is ha látszólag nincs vele probléma, így évente legalább egyszer javasolt szakemberhez fordulnunk emiatt. Különösen fontos azonban megnézetni abban az esetben amikor kemény ütést kapott az egyik kerék. Olyankor lehet ez például, ha járdának mentünk neki vagy mélyebb kátyún haladtunk keresztül, hiszen az ilyen esetek könnyedén eltolják a helyéről valamelyik kritikus alkatrész pozícióját, amely hosszabb távon komolyabb meghibásodást okozhat.

Ugyancsak figyeljük saját magunk is, hogy mégis hogyan viselkedik az autónk vezetés közben és amennyiben azt érezzük, hogy húz valamelyik irányba, esetleg folyamatosan korrigálnunk kell a kormány mozdulatainkat, illetve rázódik gyors tempónál, akkor mindenképp keressünk fel egy megbízható szerelőt. Ne feledkezzünk meg arról sem miszerint az újonnan beszerelt alkatrészek mint például a lengéscsillapítók cseréje után mindig ajánlott újra szabályoztatni a gépjárművünk kerekeit, hiszen ezek hatásai jelentős mértékben módosíthatják a korábbi optimális paramétereket.

Korábbi bejegyzések:

Ajánlatkérés
close slider