Az Utastér szűrőanyagok új generációja

A MANN+HUMMEL bemutatja az utastér-szűrőanyagok új generációját
– Nanorostok védik az autósokat a „finompor”-részecskéktől
A szűrőspecialista MANN+HUMMEL az utastér-szűrőanyagok új, jelentősen továbbfejlesztett változatával jelent meg a piacon. Ezt a szűrőanyagot leginkább a különösen finomrostok, úgynevezett nanorostok alkotják, melyek majdnem teljesen felfogják még az olyan legkisebb részecskéket is, mint a dízel kipufogógáz-szemcsék és a finompor. Azutastérszűrőhatékonyságának megkétszerezése ekkora részecskékkel szemben nagyban lecsökkenti az utastér levegőjének portartalmát. Az új eszközök sorozatgyártása és a MANN-FILTER szűrőbetétek első, gyári minőségű, utánpótlás-piaci típusai is már elérhetőkek.
A MANN+HUMMEL cég szinte kizárólag csak szintetikus gyapjút használ az utastér-szűrőanyagaihoz, ami különösen alkalmas az utastérszűrésre, ha hatékony szűrésről, portároló kapacitásról és légáteresztésről van szó. Az új, nanorost alapú szűrőknek köszönhetően a nemzetközi autó- és gépipari cégek fejlesztési partnere és alkatrész-beszállítója lényegesen megnövelte szűrési hatékonyságát a legkisebb részecskék, a „finompor”-szemcsék terén. Az atmoszférában található apró részecskéket, melyek átmérője néhány nanométerestől (a milliméter milliomod része) néhány száz mikronig (a milliméter ezredrésze) terjed, nanorostokkal szűrik ki. Összehasonlításképpen: az ilyen ré-szecskék átmérőjéhez képest az emberi haj tízszer, de akár ötszázszor is vastagabbnak bizonyulhat. „Jelenleg azok a részecskék a legfontosabbak számunkra, melyek átmérője nem éri el a 2,5 mikront” – magyarázta dr. Pius Trautmann, a MANN+HUMMEL cég utastérszűrő-fejlesztő részlegének vezetője. „Ezek a részecskék a légző¬szervi rendszerbe jutva típusuktól és koncentrációjuktól függően mindenféle betegségeket idézhetnek elő, vagy súlyosbíthatják azokat”.

A kellemetlen szagok hatékony kiküszöbölése
A porrészecskék kiszűrése mellett az utastérszűrők egyik legfontosabb feladata a szagtalanítás. Ennek érdekében a részecskeszűrőket aktív szénréteggel látják el. Ezeket nevezzük adszorpciós szűrőknek, mivel a káros és kellemetlen szagú gázmolekulákat az aktív szén felszíne megköti. Így a szűrők gyorsan és hatékonyan szüntetik meg a – leginkább hidrokarbon vegyületek által okozott – sokszor hirtelen erőteljes, kelle¬metlen szagokat. Ezen felül gyakorlatilag az összes ózont is kiszűrik a légkondicionáló egységen át az utastérbe áramló levegőből.

Az utastérszűrő egy további feladata megvédeni a légkondicionáló berendezést a szennyeződéstől és a lerakódástól. Mivel a szűrőbetét egy idő után eldugul a szennyezéstől, a helyes működés érdekében folyamatos karbantartásra van szüksége. A karbantartás gyakorisága változó, általában a gépjármű gyártója határozza meg. A maximális kényelem biztosításához a MANN+HUMMEL maximálisan 15 000 kilométer vagy egy év után ajánl utastérszűrő-cserét.

Széles körű tesztprogram a Hatékonysági Központban
A MANN+HUMMEL a németországi Marklkofenban működő Utastérszűrő Hatékonysági Központjában teszteli az utastérszűrők működését a DIN 71460-1(szűrési és légáteresztő tulajdonságok), valamint a DIN 71460-2 (adszorpciós kapacitás (gázszűrés) alapján. A fejlesztőmérnökök által végzett átfogó tesztprogram próbára teszi a szűrési és légáteresztő tulajdonságokat, illetve a gázmolekulák megkötésével kapcsolatos képességet. Ezek a standard vizsgálati módszerek lényegesen különböznek egy városi környezet valós körülményeitől, így a MANN+HUMMEL külső teszt-berendezéseket is használ a különösen szennyezett környezeti levegőn történő mérésekhez. A szűrőspecialista által fejlesztett szűrőbetétek a legmostohább körülmények között is kiválóan megállták a helyüket.
A kényelmi elvárások növekedésével az Európában vásárolt autók közel 95%-át ellátják utastérszűrővel. Tizenöt éve, amikor az utastérszűrők először kezdtek igazán elterjedni, a hangsúly még a növényi pollen okozta allergián, valamint olyan műszaki szempontokon volt, mint a légkondicionáló rendszer védelme a szennyeződéssel szemben a teljesítményvesztés megelőzése ér-dekében. Eközben egyre fontosabbá vált, hogy megkíméljék a sofőrt és az utasokat a „finom”és a „szuperfinom”porszemcséktől. A szennyező anyagok koncentrációja lényegesen nagyobb az utak környékén, mivel a gépjárműforgalom az antropogénikus – ti. embertől származó – légszennyezés egyik fő forrásának számít. A porszemcsék természetes kibocsátói lehetnek a növények, valamint a vulkánkitörések is, amikor a por kilométeres magasságokig lövell ki az atmoszférába és hatalmas terület felett oszlik el.
Manapság megfigyelhető a kombináltszűrők térhódítása, amelyek meggátolják a kellemetlen szagok bejutását az utastérbe. Ezek a kényelmet növelő szűrők már minden típusú gépjárműben szinte alapfelszerelésnek számítanak, vagy adott esetben bármely részecskeszűrőt helyettesíthetik.

Forrás: Autótechnika

Leave a comment

Ajánlatkérés
close slider