Futómű beállítás: ne feledkezzünk meg róla

Futómű beállítás: ne feledkezzünk meg róla

Az autónkon kötelezően elvégzendő dolgok listáján sok minden szerepel a téli-nyári gumicserétől és a gumik felfújásától kezdve a szélvédőmosó-folyadék cseréjén át a műszaki vizsgákig és az olajcseréig. A futómű beállítás azonban ritkán kerül fel erre a részben megszokás, részben törvényileg szabályozott listára.

Futómű beállítás: ne feledkezzünk meg róla
Futómű beállítás: ne feledkezzünk meg róla

A futómű állítás nem az egyike a (leg)drágább javítási műveleteknek, egy szervizes olajcserénél például olcsóbb. Az árak egyébként nemcsak attól függnek, hogy pontosan melyik szervizt választjuk, hanem attól is, hogy pontosan mit szeretnénk. A legolcsóbb szolgáltatás egy 32 pontos állapotvizsgálat, míg az első tengely beállítása ennek majdnem kétszerese: az azonban logikus, hogy állapotvizsgálat nélkül beállítani sem lehet, úgyhogy ez utóbbi már tartalmazza ezt a költséget is. Mindkét tengely beállítása nem duplázza az árat: a hátsó tengely beállítása is nagyon fontos az egyenes futás érdekében, de nem minden típusnál van állítási lehetőség hátul. Egy terepjáró futóművének a beállítása ennél drágább, közel 50%-kal magasabb összeg, mint egy személyautó esetében.

A 32 pontos állapotvizsgálat mellett van lehetőség 3D futómű bemérésre is, állapotvizsgálattal vagy anélkül is. Sőt, egy Bluetooth-os készülékkel rejtett kopogás keresése is lehetséges.

Hogyan készüljünk futómű vizsgálatra?

A két fő szabály, amit be kell tartanunk, az, hogy a gumik semmiképp sem lehetnek félrekopva és semmiképp se legyenek lógó alkatrészek az autón. Csak így garantálható a tökéletes eredmény.

A biztonság során miről nem szabad még elfeledkezni?

A futőmű beállítás több szempontból is fontos és pénzt is spórolhat nekünk (a rosszul beállított futómű miatt a gumik nagyon gyorsan elkophatnak), míg ebből a szempontból azért a fék az úr. A futómű beállítást és a fékek átnézését akár egy alkalomra is ütemezhetjük, ha olyan szervizbe jutunk el, ahol mindkettőhöz jól értenek. A fékek esetében nagy hangsúly esik a féktárcsákra, a féktárcsa szabályozás bizonyos esetekben elengedhetetlen. A fékbetét csere pedig gyorsabban jön el, mint a féktárcsa cseréje. Ökölszabályként, nagy átlagban azt mondhatjuk, hogy egy első féktárcsa élettartama kb. 70-100.000 kilométer, míg a fékbetét kb. ennek a fele (30-50.000 kilométer). Ezzel szemben a hátsó féktárcsa jóval tovabb használható: 80-, de akár 160.000 kilométert is elfuthat, míg a hátsó fékbetét 30-80.000 kilométert is bírhat.

Ajánlatkérés
close slider