Lengéscsillapító hiba észlelése szakszerűen
Ahhoz, hogy megértsük, miért gond ha tönkremegy, először nézzük is át, hogyan működik egy lengéscsillapító. Az alkatrész, nevéhez méltóan a kerék lengéseinek csillapításáért felel, vagyis azért, hogy az abroncs a lehető leghosszabb ideig érintkezzen az úttal. Mivel a levegőben lévő kereket igen nehéz irányítani, ezért érthető, hogy kulcsfontosságú az alkatrész megfelelő működése. A lengéscsillapítót a karosszéria és a futómű közé építik be és működése során folyamatosan azon dolgozik, hogy a kerekek az úton maradjanak és közben a bent ülők is kényelmesen utazzanak, vagyis az esetleges úthibák, egyenetlenségek ne, vagy csak csillapítva jussanak el az utastérig.
Ahogyan az autóipar fejlődött, egyre több gyári típusú lengéscsillapító jelent meg: a klasszikus, kétcsöves hidraulikus lengéscsillapító mellett árulnak jobb hőelvezető tulajdonságokkal rendelkező egycsöves, illetve elektronikusan változtatható karakterisztikájú, adaptív lengéscsillapítókat is.
1. Az első lengéscsillapító hiba, ha fékezésnél bólint egyet az autód. Ha egy hirtelen megállás után hosszasan bólogat az autó, akkor biztosan hibás a lengéscsillapító, és minél hamarabb meg kell nézetni a szervizben.
2. Ha nem egyenletesen kopik a gumiabroncs. A gumiabroncsok állapota kiemelten fontos, hiszen ez az egyetlen felület, ami érintkezik az úttal a haladás során. Ha azt tapasztalod, hogy egyenetlen, folt szerű kopások vannak a gumidon, akkor jó eséllyel a tönkrement lengéscsillapító az oka és ideje azt kicserélni.
3. Olajfolyás a lengéscsillapítón. Érdemes időnként a motortér mellett a kerékjárati ívekbe is bepillantani. Ha azt látod, hogy a lengéscsillapító nemcsak koszos, de olajos is, akkor az azt jelenti, hogy eljött a csere ideje.
4. Pattog az autó. Ha a jármű eleje vagy hátulja egy nagyobb sebességgel bevett kanyarban megpróbál kitörni akkor erős a gyanú, hogy a haldokló lengéscsillapítók állnak a háttérben.
5. Vibrál a kormány. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mára ritkaságnak számít, hogy egy autó kormányzása során „érezzük” az utat. Ha a kormányon még jó úton is vibrálást észlelünk akkor viszont már rosszak a lengéscsillapítók, nem fogják fel kellően az egyes ütéseket, ezért azokat a kormányművön át is érezzük.
A rossz alkatrészek a bontóba kerülnek, nekünk nem kell azzal bajlódnunk hogy mégis hova szállíttassuk el, a legtöbb szervizben megteszik ezt helyettünk.