Vajon hogyan működik az autóklíma?

Az autóklíma egy olyan rendszer az autóban, amely lehetővé teszi a jármű belső levegőjének hűtését meleg időben, hűvösebb környezetet biztosítva az utasok számára.

Az autóklíma ma már szinte minden újonnan gyártott autóban alapfelszereltség, és ezt a funkciót a legtöbb autótulajdonos el is várja.

Az autók légkondicionálásának koncepcióját először a Packard Motor Company dolgozta ki megfelelően az Egyesült Államokban. 1939-ben aztán az autóklíma, az új autó vásárlók számára piacra lett dobva kiegészítőként.

A légkondicionálás népszerűsége kezdetben lassan növekedett, de 1970-re a gyártott új autók csaknem felében volt autóklíma.

Bár már több mint 75 éves az alapelv, ami a mai autókban lévő légkondicionáló még mindig ugyanazon az alapelvek szerint működik, mint az 1930-as években. Az autók klímarendszere három fő részből áll – a kompresszorból, a kondenzátorból és az elpárologtatóból.

Mindegyik együtt dolgozik egy hűtőközegnek nevezett anyagon egy zárt rendszeren keresztül. A hűtőközeg gázról folyékonnyá, majd ismét gázzá változik, és a légkondicionáló rendszer a folyamat létfontosságú része.

A kompresszort az autó motorjához erősített szíj hajtja. Ez az a hely, ahol az alacsony nyomású hűtőközeggázt nagynyomású, magas hőmérsékletű gázzá préselik össze, mielőtt a kondenzátorba szivattyúzzák.

A kondenzátor úgy működik, mint az autó hűtője azáltal, hogy elvezeti a hőt, de le is hűti a nagynyomású hűtőközeget, így az nagynyomású folyadékká alakul.

Ez a nagynyomású folyadék ezután kis mértékben távozik el belőle, még mielőtt a hőtágulási szelephez szivattyúzzák.

Itt a nagynyomású folyadék kitágulhat, és alacsony nyomású folyadékká válik, mivel belép a hurokrendszer alacsony nyomású oldalára, mielőtt a jármű belsejében található elpárologtatóba kerül.

Ekkor az alacsony nyomású hűtőfolyadék ismét gázzá alakul, és kilép az elpárologtatóból, és felveszi a hőt a jármű belsejéből.

A folyamat során egy ventilátor fújja át az elpárologtató külsejét, és hideg levegőt fúj a jármű belsejébe.

Az alacsony nyomású hűtőközeggáz most ismét belép a kompresszorba, és a folyamat újra kezdődik.

Természetesen mint a legtöbb dolognak, a klímának is szüksége van karbantartásra. Az autóklíma töltés kb. 5-8 évente esedékes, mert a hűtőközeg évente kb. 10%-ot veszít a teljes mennyiségéből. A klímatöltés ennél gyakrabban csak akkor szükséges, ha valahol ereszt a rendszer, nem gáztömör.

Ajánlatkérés
close slider