Tenneco / Monroe CES

A rugózást, lengéscsillapítást, kocsiszekrénydőltést befolyásoló rendszereknél ma már számtalan különböző megoldás létezik arra nézve, hogy ne csak egy bizonyos beállítás optimum mellett működjön a felfüggesztés kifogástalanul, hanem akár folytonosan változtatható legyen egy vagy több menetdinamikát befolyásoló paramétere, egyszóval „aktív”, de legalább „fél aktív” legyen.

Ha a mechanikai tulajdonságokat az „igényeknek” megfelelően lehet változtatni, akkor az autó sokkal kedvezőbben viselkedhet. A Tenneco / Monroe aktív felfüggesztés-rendszerének egyik eleme a változtatható csillapítási tényezőjű lengéscsillapító. (Az angol szaknyelvben ezt a CES rövidítéssel jelölik, melynek kifejtése a Continuously Controlled Electronic Suspension, jelentése folytonosan változtatható elektronikus felfüggesztés.) Egy elektromechanikus szelep segítségével valósítják meg azt, hogy a lengéscsillapító csillapítási tényezője változtatható legyen, a jármű adott időpillanatbeli mozgásviszonyához és az útviszonyokhoz illeszkedjen. Az aktív felfüggesztés beavatkozói segítségével valamennyi felfüggesztési, kocsiszekrénymozgást befolyásolni tudó rendszerre tud hatni.
A Monroe CES ún. félaktív rendszer, mely csak a lengéscsillapítást befolyásolja (1. ábra).

A működéshez szükséges alapvető információk a függőleges irányú karosszéria-szintérzékelőktől – a felfüggesztésnél bekötött futómű-karosszéria útadóktól (4db) és a kormánykerék elfordítás érzékelőtől érkeznek, melyeket

egy különálló irányítóegység értékel. A beérkezett jelek alapján az ECU az elektromechanikus szelep segítségével módosítja a lengéscsillapító csillapítási tényezőjét. Egy másodperc alatt mintegy ötszáz „mérést” végez a rendszer, reakcióideje 6-12 ms között változik.

Lehetséges, hogy a gépkocsi vezetője válassza ki a lengéscsillapítás jellegét a normál, a komfort vagy a sportos kínálatból (2. ábra – Passat CC).

A műszerfali kijelzés a választást visszaigazolja. Sport fokozatban a gázpedál-karakterisztika, a kormányzási jelleggörbék és az erőátvitel kapcsolási pontjai is megváltoznak.

Az Öhlins céggel közösen fejlesztett CES-rendszer lengéscsillapítója (3. ábra) háromcsöves, kisnyomású csillapító.A csillapító belsejében az olaj áramlási iránya a harmadik csőnek köszönhetően mindig a vezérlőszelepen keresztül vezet, mind ki-, mind berugózás esetén egy irányban. A vezérlőszelepet a csillapító ház oldalán találjuk. Emellett a csillapító belsejében a „hagyományos” fojtást adó szelepek és a lábszelep is megtalálható.

A vezérlőszelep egy folytonosan állítható fojtású szervoszelep, mely vezérlőáramát a felfüggesztés ECU-tól kapja. Ennek a vezérlőáramnak a nagysága 0,3 és 1,6 amper között változik. Az előbbi érték kis csillapítási tényezőhöz, az utóbbi pedig nagy csillapítási tényezőhöz tartozik. Amennyiben a szelep nem kap áramot, akkor vészüzembe áll át, ekkor a lengéscsillapító csillapítási tényezője egy adott értékű lesz.

Még akkor is, ha nem vagyunk lengéscsillapító-specialisták, fontos tudnunk néhány jól irányzott kérdésre a választ, hiszen ez a rendszer az alábbi típusoknál opcionális vagy alaptartozék: A Mercedes C-osztály „Agility Control System” néven a Tenneco CES-technológiáját alkalmazza (4. ábra), de a többi első beépítő is, így például a VW Passat CC (5. ábra), VW Scirocco, VW Eos, VW Tiguan, Audi Allroad, Audi A6, Ford S-Max, Ford Galaxy, Ford Mondeo, Volvo S80, Volvo XC70, Volvo V70, Volvo S60 alkalmazza, gépkocsijaik ezzel a lengécsillapítási rendszerrel érkeznek a magyar piacra is. Nekünk pedig – „hála” a magyar viszonyoknak – bizony cserélni kell tudunk az új típusú csillapítókat is.
Egy Tenneco / Monroe oktatáson hallottak alapján csokorba szedtünk néhány kérdést és választ.

Kérdések és válaszok

Beépíthető-e egy CES típusú lengéscsillapító helyére egy hagyományos?
Igen, beépíthető. A CES típusú lengéscsillapítók rögzítési pontjai azonosak a hagyományosokéval. Az elektromos csatlakozót ilyenkor nincs hová csatlakoztatnunk, biztonságosan rögzített elhelyezéséről, védelméről gondoskodjunk.

Az eredeti gyári Monroe CES csillapítók kizárólag azonos gyártmányú CES csillapítókra cserélhetőek?
Nem, bármely más gyártó által gyártott lengéscsillapító beépíthető az OE-ban a Monroe-val szerelt helyére.

Tartozik a lengéscsillapítókhoz külön irányítóegység?
Igen, a CES-rendszer külön ECU-val rendelkezik, amely CAN-hálózaton kommunikál.

Forgalmazza a Monroe a CES-rendszerhez tartozó irányítóegységet is?
Nem, a Monroe a CES-rendszerekhez a lengéscsillapítón kívül sem szenzorokat, sem irányítóegységet nem gyárt és nem szállít.

Szükséges, illetve lehet-e ellenőrizni az irányítóegységet a lengéscsillapító cseréje után?
Nem szükséges. A teszteléshez egy speciális, a csillapítót helyettesítő áramkörrel ellátott műszerrel felszerelt pulzátorra – útgerjesztés jelet szimuláló próbapadra – lenne szükség, melyből a Monroe-nak is összesen kettő van, azaz kereskedelmi forgalomban ezek nem kaphatóak.

Lehet-e ellenőrizni a CES lengéscsillapító működését egy hagyományos diagnosztikai műszerrel?
Nem. (A csillapító elektromos csatlakozóira az ECU-t helyettesítő áramkörrel a megfelelő nagyságú áramjeleket kellene kivezérelni, majd mérni a csillapítási tényező változását a fejlesztéshez és gyártásköri ellenőrzéshez használt lengéscsillapító próbapaddal. Az összetartozó áramerősség-csillapítási tényező párok értékelését viszont kizárólag a gyári adatok alapján tudnánk elvégezni.)

Szükség van-e a rendszer alaphelyzetbe állítására (reset) egy új CES lengéscsillapító beszerelése után? Kell-e illeszteni az új csillapítót és a rendszert?
Nem szükséges, mivel a rendszer automatikusan felismeri azt, hogy új csillapítót szereltünk be, így egyedüli dolgunk az elektromos csatlakozó bedugása a helyére.
A rendszerben a szerelést követő gyújtás ráadása után öt másodpercig egy tájékoztató üzenet lesz olvasható arról, hogy megfelelően csatlakoztattuk-e az elektromos csatlakozót.

A műszerfali információs kijelzőn van bármilyen visszajelzés arról, hogy milyen állapotban van a lengéscsillapító?
Nincs, ez a funkció egyelőre fejlesztés alatt áll. A műszerfalon kizárólag akkor jelenik meg a hibaüzenet, amikor az elektromos csatlakozó nincs bekötve a helyére. Ekkor gyújtás ráadása után öt másodpercig jelenik meg a kijelzőn a hibaüzenet.

Mi történik akkor, hogy ha az irányítóegység megsérül?
A CES-rendszer egy előre beállított vészüzembe áll át. Ekkor a CES lengéscsillapító egy hagyományos lengéscsillapítónak megfelelően működik.

Forrás: Autótechnika

Leave a comment

Ajánlatkérés
close slider