Műszaki tanácsok – Hosszbordás szíj preventív karbantartás

Kerüljük el a költséges plussz javításokat

Ügyeljünk a helyes hosszbordás szíj feszességre és az esetleges ferde futás vagy helytelen tárcsa beállításra

A modern szofisztikált motorokban a hosszbordás szíjnak nehéz, sok funkciót ellátó feladata van, hogy meghajtsa az összes segédberendezést. A főtengelytől a meghajtott elemekhez átvitt nyomaték az évek során jelentősen növekedett ezekben a szíjhajtásokban. Teljesítmény-éhes generátorok, autóklíma kompresszorok, kormányszervo- és vízszivattyúk mind a szíj ellen dolgoznak és megnehezítik a nyomaték-átvitelt. Hogy egyszerűen fogalmazzunk, nem kis feladat mindezen alkatrészek együttes működtetése, különösen nem extrém magas motortér hőmérséklet esetén.

Ha az általános megelőző átvizsgálások és javítások elmaradtak, vagy ha valaki valamikor egy nem megfelelő alkatrészt épített be, a rendszer károsodik, illetve nem megfelelően működik. Így a vevő aki egy új szíjat vásárolt és hosszú élettartamú probléma mentes működést várna el, a szíjcsere után különböző problémákkal találkozhat, ha nem történt megfelelő átvizsgálás, illetve tisztítás a segédberendezés hajtószíjának cseréjekor. A Gates Műszaki Csapata elmagyarázza, hogyan lehet elkerülni a költséges következmény hibákat előzetes karbantartási illetve helyes szíjcsere műveletekkel.

Hogy a szíj jól működjön, a következő feltételeknek kell teljesülniük:

  1. Szíjtárcsák – jó állapotban ( nincs kopás, ferdülés, túlzott kifényesedés vagy látható – esetleg gyártási – sérülés, hiányosság), szennyeződésektől – mint por, zsír vagy egyéb – megtisztítva.
  2. Beállítás ferde futás ellen – megfelelő beállítási procedúra szükséges, valamint az új szíj felszerelése előtt minden ferdefutási hibát ki kell javítani.
  3. Szíjfeszesség – ha nem megfelelő a szíjfeszességet használunk, a szíj megcsúszik vagy túlterhelődik, melyek túlzott hőterhelést jelentenek, és a hosszbordás szíj tervezett élettartamához képest rövid időn belül zaj vagy szíjsérülés, esetleg szakadás következhet be.
Ferde futás

Ferde futás alapvetően két típusú ferde futást különböztetünk meg: párhuzamosat illetve szöget zárót. Párhuzamos ferde futásnak azt az esetet nevezzük, amikor egy (vagy több) tárcsa hajtás síkjából kikerül, de a forgó tengelyek illetve a tárcsák párhuzamosak maradnak. A tengelyre történő megfelelő általában biztosítja, hogy a tárcsák egy síkban fussanak. Szöveg záró ferde futás nevezzük azt az esetet, amikor a tárcsák egy síkban futnak, de az egyik egység forgó tengelye bedől a többi tengelyhez képest, így a szíjtárcsa is szöget zár be a többi tárcsával. Természetesen a két eset kombinációja is előfordulhat akár több szíjtárcsánál is.
Mindkét ferde futási helyzet a szíjat nem tervezett helyekre vezetheti, valamint a rendkívüli kopás, hang illetve stabilitási problémák jelentkezhetnek. Már nagyon kis szöget záró ferde futás is 15°C-kal növeli a működési hőmérsékletet, ami már 50 százalékkal csökkenti a szíj tervezett élettartamát.

Ferde futási zaj leggyakrabban a két tárcsa közötti legrövidebb szíjszakasznál található, ezek közül is a szíj sima oldalán futó és a bordázott tárcsa között. A megfelelő tárcsa pozicionálás különösen kritikus ezeken a helyeken.

A ferde futás könnyen diagnosztizálható a Gates DriveAlignTM lézer Gates DriveAlignTM eszközével, amivel megkülönböztethetjük párhuzamos vagy szöget záró ferde futást is. Ha egyszerűen a tárcsa bordái közé illesztjük a mérő eszközt, a lézer szomszédos tárcsára fog mutatni, így felismerhető és megmérhető a ferde futás.

 

Egy másik tipp a ferde futás megvizsgálására, hogy egy pumpás flakonból vizet fecskendezünk a zaj feltételezett helyénél a működő szíjra. Ha a zaj felerősödik, a szíj megcsúszik, tehát feszítettségi probléma lehet, ha a zaj lecsökken vagy teljesen elhallgat, akkor ferde futás van a szíjhajtásban.

Szíjfeszesség

A ferde futás mellett a leggyakoribb zajforrás a hosszbordás szíj hajtások esetén a nem megfelelő szíjfeszesség amit számos probléma okozhat:
Nem megfelelő beszerelési feszesség
Kopott szíjtárcsák
Nincs bejáratás és újrafeszítés (manuális feszítők esetén)
A szíjtárcsák középpontjának távolság csökkenése (pl. ferde futás vagy tárcsa csere esetén)
Szíj oldalfal kopás
Nem megfelelő szíjfeszesség esetén a szíj megcsúszik (slip), az oldalfalak erőltetett kopásnak vannak kitéve, és a hosszbordák oldalfalai megedződnek a növekedett hőterhelés miatt, ezen folyamat során a hosszbordákon fényes, megkeményedett máz keletkezik, ezt hívjuk kifényesedésnek. Minél fényesebb a felület, annál valószínűbb a zaj megjelenése, és a szíj egyre kevésbé alkalmas a megfelelő nyomaték átvitelére.

Ultrahangos szíjfeszesség mérő
Autó Pátkai- futómű, fékjavítás, lengéscsillapító, zöldkártya, műszaki vizsga, klímaszerviz, olajszerviz, alufelni javítás
Autó Pátkai – futómű, fékjavítás, lengéscsillapító, vezérlés, kuplung csere, műszaki vizsga, klímaszerviz, olajszerviz

A zaj nem az egyetlen probléma, ami előfordulhat a nem megfelelő szíjfeszesség esetén. Túlfeszített szíj esetén előfordulhat túlzott csapágy terhelés, valamint erős szíj kopás, megnövekedett üzemi hőmérséklet és idő előtti szíj tönkremenetel. A tapasztalt szerelők valószínűleg tudják a hüvelykujj szabály szerint érzésből ellenőrizni a szíj feszességét, sőt léteznek erre mechanikus műszerek is, de mindkettő esetén a beállított feszesség szerelőről szerelőre változhat. Ezért a Gates az STT-1 ultrahangos szíjfeszesség mérő műszert ajánlja, mely egyszerű mérési módszerrel pontos eredményt ad.

Preventív karbantartás a kulcs a hosszabb szíj élettartamhoz

A legtöbb meghibásodást a nem megfelelő karbantartás eredményezi. Nagyon sok hosszbordás szíj hajtás nem megfelelően működik: a szíjak túl alacsony feszítettséggel futnak, a tárcsák kopottak vagy ferdén futnak. Ezeket az idő előtti problémákat, esetleges út menti lerobbanásokat könnyen elkerülhetjük, ha rendszeresen és előre gondolkodva végezzük a karbantartást.

Leave a comment

Ajánlatkérés
close slider