Veterán csodák

50 éves a MINI
A Sir Alec Issigonis tervezte MINI-t először 1959-ben mutatták be, így idén ünnepli 50. születésnapját. A BMW-csoport által 2000-ben sikeresen újraélesztett MINI-t mind a mai napig az angliai Oxfordban gyártják. Issigonis az elsőkerék-hajtás, valamint a keresztben elhelyezett motor mellett döntött, ehhez egyetlen lehetőségként a Morris Minor 948 köbcentiméteres, 37 lóerős, úgynevezett „A-sorozatú” erőforrása jöhetett szóba. Teljesítmény már így is több, mint elegendő, az első tesztjármű ugyanis mindjárt tiszteletet parancsoló 150 km/h végsebességet ért el. Ez bőven meghaladta a tempót, aminél a kisautó még biztonsággal uralható maradt, mivel eredetileg sem futóművet, sem pedig fékrendszerét nem ilyen menetteljesítményekre tervezték. A motor teljesítményét így hengerűrtartalma 848 köbcentiméterre csökkentésével 34 lóerőre korlátozták, ami még így is figyelemre méltó 120 kilométer / órás csúcstempót biztosított az újdonság számára. A klasszikus MINI hatalmas sikere nemsokára az egész világon ismertté tette „atyját”, ám Issigonis minduntalan hangsúlyozta: „Nem feltaláltam, hanem megterveztem a Minit”. 1961-ben Alec Issigonist műszaki igazgatói tisztségében az Austin Motor Company, majd két évvel később a BMC igazgatótanácsába is beválasztották. 1967-ben a Királyi Természettudományi Akadémia (Royal Society), azaz Nagy-Britannia legnevesebb tudóstársaságának tagjai közé léphetett, két évre rá pedig a királynő lovaggá ütötte a klasszikus Mini alkotóját. Sir Alec Issigonis tanácsadóként még 1971-es nyugdíjba vonulását követően is egészen 1987-ig segítette a vállalatot, a következő év október 2-án, röviddel a 82. születésnapja előtt hunyt el. Az ötvenéves jubileum alkalmából a Brit Nagykövetség, a Mini Club Hungary és a BMW Magyarország pénzadományt, ajándékokat, valamint Henning Putzke, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója egy MINI One típusú személyautó kulcsát adta át. A felajánlás révén az autót a daganatos gyermekeket gyógyító intézmény felé fél éven keresztül sürgősségi vérszállításra használhatja.


Veterán autók

45 éves a Porsche 911
A Porsche leghíresebb és legsikeresebb modellje, a 911-es idén ünnepelte a gyártásának a 45. évfordulóját – a sikertörténet napjainkban is folytatódik. A modell kezdetben hathengerű, boxer elrendezésű farmotort kapott, lökettérfogata 2 liter, teljesítménye 130 LE volt. Az évek során a motorok nagysága és teljesítménye folyamatosan növekedett. 1973-ban került a piacra a 210 lóerős, könnyüépítésű karosszériás 911 Carrera RS 2,7, az eddigi leggyorsabb Porsche. 1974-ben módosították először jelentős mértékben a karosszériát, a lökhárítók amerikai méretűek lettek. A ’80as évek elején a modellt már 3,2 literes, 231 lóerős motorral forgalmazták, neve pedig Carrerára változott.
Az 1974-es párizsi autókiállításon a Porsche egy olyan sportkocsit mutatott be, amely hamarabb gyorsult fel 0-ról 100 km/h sebességre, mint bármely más korabeli autó. Ez volt a 2,6 literes, 250 lóerő teljesítményre képes 911 Turbo. A modell külsőleg is eltért a normál változatoktól, szélesebb volt és hatalmas hátsó szárnnyal rendelkezett. Turbo a következő évtizedekben is készült az újabb típusokból, egyre nagyobb és erősebb motorokkal.

1989-ben nagy modellfrissítésre került sor, új erőforrásokat mutattak be, és bevezették az állandó összkerék-hajtást, amit a 959-es modellből vettek át. Az új verzió gyári kódja 964-re változott, és először szerelték fel ABS-szel és szervokormánnyal, és ebben debütált a korát megelőző Tiptronic automata váltó is. 1993-ban megérkezett a 993-as sorozat, amely az utolsó léghűtéses 911-es volt, és karosszériája kismértékben a legendás 959-esre hasonlított. 1998-ban mutatták be a 996-os verziót, az első vízhűtéses típust a sorozatban, melyet 2004-ben a napjainkban is gyártott 997-es követett.
A Porsche 911-es versenypályákon is bizonyított. Egy speciálisan átalakított modellel kétszer is megnyerték a Dakar-ralit (1987 és 1986). A gyorsasági autósportban és a hosszú távú versenyzésben is sikert sikerre halmoz(ott) a típus, továbbá több márkakupába is szerepelnek a 911-esek.

80 éves a Ford A-modell kombi
A-modell néven két Ford-típust is neveztek, az elsőt 1903-1904-ben gyártották, a másodikat pedig 1927 és 1932 között. Ez utóbbi a rendkívül sikeres T-modell utódja. Az A-modell a kor legmagasabb műszaki színvonalán állt, elődjénél alacsonyabbra és szélesebbre tervezték, mind a 4 kereke fékezett volt, és háromfokozatú, fogaskerék-kapcsolatú, csúszóáttételes sebességváltóval rendelkezett. 1927. október 20-án meginduló gyártása új korszak kezdetét jelentette az autók sorozatgyártásának történetében: ez volt az első olyan nagy szériában gyártott autó, melynek biztonsági üvegből készült szélvédője és hidraulikus lengéscsillapítói voltak. További újdonságot jelentettek az alumíniumdugattyúk és hengerfejek, az újfajta gyújtáselosztó, a lökhárítók, az automata szélvédőtörlők, valamint az acélküllős, krómbevonatú dísztárcsával ellátott kerekek. 1929-ben mutatták be a kombi változatot, ez volt az első nagyszériás autótípus a világon, amelynek kombi kivételét közvetlenül az alapmodellből fejlesztették ki. A 80 éves évforduló alkalmából a helyi Ford-veteránklub egy gyönyörűen retusált, sötétkék színű kombit állított ki Brnóban. Az A-modellből egyébként értékesítése első 16 hónapjában 1 millió darabot adtak el, amit csak 1980-ban tudott egy másik Ford-modell, az Escort megismételni. A modellt – melyből összesen 4,8 millió darabot gyártottak – egy 3,3 literes, soros négyhengerű erőforrás hajtott, 40 LE maximális teljesítménnyel. A kombi mellett kupé, kabrió, szedán, kisáru-szállító és pickup karosszéria-kivitelben is kapható volt.

Leave a comment

Ajánlatkérés
close slider