Királyi autócsodák

Nagy-Britanniában, pontosabban a Norfolk megyei Sandringham község mellett található kastély a Sandringham House névre hallgató kastély és vidéki udvarház, egy 3200 hektáros birtokon, melynek tulajdonosa a brit királyi család. A birtok része a Norfolk Coast különleges természeti szépségű területnek (Area of Outstanding Natural Beauty). A Sandringham House 1977-ben nyílt meg a nagyközönség elött. Működik itt egy múzeum, amely a birtok történetét és a királyi család életét mutatja be, de helyet kaptak benne a királyi járműpark veterán korú járművei is. Köztük az első motoros autó, melyet a királyi család valamelyik tagja birtokolt, egy 1900-as évjáratú Daimler Phaeton.

Alvis TD21 Drop Head Coupe

Ezt az autót az edinburghi herceg személyes igényei alapján építették 1961-ben. A szériamodellhez képest magasabb a szélvédője 3 hüvelykkel magasabban van a tetővonala, és elektromos mozgatású teteje van. A diófából készült borítólemezeket bőrre cserélték. A csendes, egyenletes járású, oldalvezérelt, felülszelepelt 3 literes motor kombinálva a vastagon párnázott puha bőrülésekkel luxusérzetet biztosít.

 

 

 

Daimler Double-Six 30 BroughamDaimler Double-Six 30 Brougham

Az itt látható Daimler Double-Six-et V. György király vette meg 1929-ben. A karosszéria a Hooper cég munkája. Az utastér faberakásai sötétre fényezett mahagóniból vannak, ezüstszerelvényekkel és fehér elefántcsonttal. A hátsó üléseket kék Vaumol bőr borítja, Az udvari szolgálat után a Brougham-et visszívitték Daimler-gyárba, ahol a II. világháború alatt súlyos sérüléseket szenvedett. Később azonban felújították, és 1968-ban II. Erzsébetnek ajándékozták.

 

 

Citroen C4 1920Citroën C4

Egy elektromos autó, melyet az 1920-as évek végén gyártottak, és II. Erzsébet királynő és húga, Margit hercegnő utaztak vele gyerekkorukban. Annak a Citroën C4-es modellnek a reprodukciója, amelyet Andre Citroën készített a fiának 1928-ban, és korlátozott számban a piacra is került. Az erőt két 12 voltos akkumulátor szolgáltatja, így 8 mérföld/órás végsebesség érhető el. 1953-ban az autót felújították, és a Citroën hűtőt egy Daimlerére cserélték. Az autót Károly herceg kapta meg, a rendszám ekkor lett az autón most is látható PC 1953.

 

 

Daimler shooting brakeDaimler Shooting Brake

Ez a hathengeres Daimler Kombi volt az első abból a négy autóból, amelyet a Hooper karosszériagyártó cég készített 1924-ben V. György király megbízására. A karosszéria lakkozott fából készült, az osztott utastérben pedig a barna bőr dominál. Itt akár 8 ember is helyet foglalhat. Az autó műszaki újdonsága az volt, hogy mindegyik kerekét lehetett fékezni, így a konkurens modellekhez képest gyorsabban meg lehetett vele állni, és a megcsúszás veszélye sokkal kisebb volt.

 

 

Rolls-Royce Silver GhostRolls-Royce Silver Ghost

Ezt az 1924-s évjáratú, 7,5 literes motorral ellátott autót Lajos Ference battenbergi herceg (Fülöp edinburghi herceg nagybátyja) igényei alapján tervezték, és ő használta, amikor India alkirályaként és főkormányzójaként tevékenykedett 1947-48-ban. A hűtőrácson Lajos Ferenc herceg kabalája, egy jeleket adó tengerész látható. Az autót jelenlegi tulajdonosa a múzeum rendelkezésére bocsátotta.

 

 

Ford Zephyr EstateFord Zephyr Estate

Az 1956-os gyártású Ford Zephyr a királyi család első kombija volt. Hathengeres, 2,5 literes motorja 85 lóerőt teljesített, ezzel 142 km/h végsebességre volt képes. Az autót nagyon sokat használták Sandringhamben, egy időben ezzel szállították a birtokra a vendégeket és csomagjaikat. Hatalmas utasterében akár 9 ember számára is van hely. Az utóbbi években az autót teljesen felújították a manchesteri Collage of Arts and Technology diákjai.

 

 

 

1914 Daimler1914 Daimler

A 45 lóerős Daimler Broughamet 1914 decemberében szállították le V. Györgynek. A különleges minőségű karosszériát a Hooper készítette. Az autó hatalmas belső térrel és nagyfelületű ablakokkal rendelkezett, melyeket egy speciális eszközzel szereltek be a keretbe, így bármilyenmagasságban ki lehetett nyitni őket. A sofőr nem volt olyan szerencsés mint az utasok, mivel őt csak egy bőrből készült függöny védte, amely az utastér elejétől a szélvédő tetejéig húzódott.

 

 

 

Forrás: Autótechnika

Leave a comment

Ajánlatkérés
close slider