Ezt is „szétszedtük”
A fékbetéteken nincs már mit újítani – ezt tulajdonképpen joggal véljük. Nagyon fontos, de nem egy bonyolult kopó alkatrész. A „tudomány” a súrlódó anyag összetételében van, ezt meg igazán nem árulják el a gyártók. Az utolsó nagy változást az azbesztmentes anyagösszetételre való átállás jelentette, de ezen már mindenki régen túl van. Most azonban úgy tűnik – legalábbis a gyártó, a Ferodo állítja –, még itt is lehet jelentősen újítani. Ennek jártunk utána.
Ha az általunk javított autóhoz Ferodo TQ jelzésű, azaz Thermo Quiet fékbetétet vásárolunk, ne keressük a dobozban a fékbetétekkel szokásosan vele járó zaj- és rezgéscsökkentést szolgáló lemezalátéteket. A TQ fékbetét ezt önmaga oldja meg. Az egy darabból készült TQ fék¬betét egybeépített hangszigetelő rétege végzi a rezgéscsillapítás és a zajcsökkentés feladatát. A neve is ezt sugallja: a TQ-ban a Quiet a csendességet jelenti, a megoldásra pedig a nevében egy másik rövidítés, az IMI utal (Integrally Molded Insulator), integráltan kialakított szigetelés. A gyártótól származó prezen-tációkban szereplő leírások, képek azt mutatják, hogy a felépített fékbetét három különböző anyagból áll. Mivel láttunk már sok szép, ám tartalmilag hamis képet másutt, ezért tamáskodó módon először megröntgeneztük, majd szétfűrészeltük. A feldarabolt Ferodo TQ-t pedig anyagvizsgálatnak vetettük alá.
A Ferodo Thermo Quiet fékbetét az első beszállítók által előírt féktesztek követelmé¬nyeinek messze megfelel – igazolja ezt a hivatalos tesztek eredményeivel a gyártó. A párizsi Equip Auto 2007 kiállítás szakmai zsűrije a vásári nagydíj (Grand Prix) pótalkatrészek és aftermarket kategóriájában pedig aranytrófeát ítélt a Ferodo TQ-nak.A TQ fékbetét három, öntési technológiával egyesített részből áll:
az acél hordozó hátlap,a súrlódó anyag és egy fenolgyanta alapú kompozit.
Annak, aki cserélt már fékbetétet nem kell elmagyarázni, mekkora könnyebbséget jelent az, ha nem kell összeszereléskor a zajcsökkentő lemezekkel „játszani”. A zajcsökkentő réteg az acél hordozó hátlappal egy integrált elemet képez. Az „IMI”-réteg energiát és hőt nyel el, illetve oszt szét teljes felületén, növelve ezzel a fékbetét élettartamát.
A felépítés
A hővezető képesség jelentős javulása is a TQ kiemelkedő tulajdonságai közé tar¬tozik, 5–10 C-fokos hőmérsékletcsökkenést értek el az új konstrukcióval a fékbetéteken. A féknyereg hőátvitele a fékfolyadékra így minimalizált, amely jobb és állandó féktel¬jesítményt jelent.
A halkabb fékműködés érdekében a súrló¬dó anyagot utókezelték, a fékbetét termé¬szetesen 100%-ban azbesztmentes.
A „roncsolásos” vizsgálat
A fékbetétet amikor megkaptuk, már az ajándékozónak, a Start Autó munkatársainak is elmondtuk: „köszönjük, szét fogjuk fűrészelni”. Óvatosságból azonban előtte megröntgeneztettük, sok minden azonban ebből sajnos nem derült ki. Az elfűrészelt betét metszeti felületein nem látszott más, csak az, hogy a hátlap több helyen furatokkal áttört, valamint egy szemcsés szerkezetű, sötét színű anyag, a fémréteg mindkét oldalán, mely az említett furatokat is kitölti.
Az egyik darabot anyagvizsgáló laborban tovább elemeztettük. Már a makroszkópos vizsgálatok során is kiderült, hogy a fékbetét három különböző anyagból áll, majd a mikroszkópos és scanning elektronmikrosz-kópos vizsgálat pontosan megmutatta a különböző anyagok összetevőit.
A hordozó hátlap ötvözött acél (11,7% Cr, 2,35% Ti), a felső, hangszigetelő réteg (nyíllal jelzett rész) fenolgyanta alapú, kompozit, mely nem tartalmaz rezet. Az ebben a rétegben lévő második fázis ötvözött acélforgács (80,26% Fe), valószínűleg a jobb hővezető képesség érdekében.
A harmadik réteg, azaz a súrlódó réteg réztartalmú kompozit, melyben a réz- és acélré¬szecskék mellett grafithozhasonló,feketeszínűréz-oxid is található, minden bizonnyal javítva ezzel a fékhatást.
A kétkedésünk tehát alaptalan volt. Valóban három különböző anyagból áll a Ferodo TQ fékbetétje. A szerelést nemcsak nagymértékben egyszerűsíti le a zajcsökkentő lemezek hiánya, hanem vele a korábban csikorgó típusok is – mondja a gyártó, és a szervizek is visszaigazolják – csendessé válnak. Ha a Ferodo TQ a gyakorlatban jól teljesít, márpedig miért ne teljesítene jól, akkor többszörösen is megérdemli egy hagyományos alkatrész innovatív konstrukcióját elismerő EquipAuto kitüntető nagydíját.