Árharc az ügyfelek kegyeiért 2. rész

Kimegyek a piacra és az „őstermelő” kínai fokhagymát és egyéb külföldi terméket árul hazaiként. A dinnyével is ugyanez volt a helyzet idén. Még meg sem ért a földeken, de már magyarként árulták egyesek.

És mindez miért?

Mert a vásárló az esetek zömében csak az akció szóra hajlandó fizetni. Szinte kiköveteli magának, hogy átverjék. Folyamatosan azt mondták , hogy ez a verseny, árharc: Önöknek, nekünk vásárlóknak milyen jó lesz és minden eladó, szolgáltató a kegyeiket keresi majd.

Ez valóban igaz, de csak egy tisztességes határig. Fogyasztói társadalom lettünk, igen. De azt nem nevezném annak, amikor 3 db barkácsgépet – flex, dekopírfűrész és ütvefúrógép – árulnak 10.000.-Ft alatt. Egy-két fúrás a betonba és tönkremegy. Egy darab normális, jó gépet ennek az árnak a duplájáért lehet venni. Ez már megüti a bóvli kategóriát, de hát ez van ,” kici és ócó”. Tehát nem is nagyon reklamálunk.

Szinte észrevétlenül kihalásszák a pénzt a zsebünkből. Van egy nagyon jó magyar közmondás, ami sokszor igaz: olcsó húsnak híg a leve. Tavaly nyertem egy jutalom utat Törökországba/ Istambulba. Bementem a híres bazárba és amint meghallotta az eladó a magyar szót, rögtön magyarul mondta nekem az előbbi közmondás. Természetesen nem vásároltam semmit.

Ennyi bevezetés után rátérnék a saját szakmámra az autószerelésre. Sajnos nálunk is – mint az élet egyéb területein – jelen van a „ki az olcsóbb” árharc az ügyfelekért. Nézzük meg akkor, hogy ez hogyan is néz ki.

Kezdeném először is a fekete munkával, a fusizó autószerelővel.

Ha figyelembe vesszük a költségeit, kiadásait és azt, hogy semmilyen adót nem fizet, akkor maximum fél áron kellene hogy dolgozzon hozzánk adófizetőkhöz képest, de ez nem így van. Elegendő csak egy picit 10-20%-kal olcsóbb ár, és már övé a munka. Vajon ad kötelezően jótállási jegyet a 20e forint feletti munkáról? Milyen a felszereltsége? Vannak-e megfelelő célszerszámok a szereléshez? Rendszeresen ellenőrzött és hitelesített gépekkel dolgozik?

Nem tudni, de olcsó. Holnapután is megtalálom ezt az illetőt? Nem biztos. A gyakorlat az, hogy az ügyfél körbetelefonál látatlanul több szolgáltatót és árajánlatot kér. Nem érdekli hova, kihez, milyen szakihoz viszi az autót. Mennyire lelkiismeretes, becsületes az adott szerelő. Szerinte mindenhol ugyanolyan munkát végeznek, csak a másik olcsóbb. Ha igaz lenne ez az állítás, akkor a Mercedest is Suzuki áron kellene, hogy megkapjuk. Elvégre autó mind a kettő.

Sajnos ez a vásárlói, ügyféllogika mára már oda vezetett, hogy mindenki keresi a fogást a másikon: ki kit hogyan tud átverni. A kereskedő, szolgáltató az olcsó, gyenge minőséggel veri át a vásárlót, mert ezt igényli a piac. Csak az állandó akció a jó, mert ezt sulykolják a fejünkbe a multik és a média több mint húsz éve:

hiszen a magyar vásárló úgyis ár-érzékeny.

Valójában , még az is ár- érzékeny lesz, akinek semmi oka rá. A vásárló pedig a szolgáltatót próbálja átverni, amikor olyan hibával gyanúsítja meg, amihez hozzá sem nyúlt. Márpedig hogyha fizetett, akkor „a Suzukijából azonnal csináljanak neki egy Mercedest”!

A nyáron behoztak szervizünkbe egy öreg Ford Mondeo-t klíma javításra. A munkafelvétel során kiderült , hogy már máshol is járt, és valahol lyukas a rendszer, de nem tudták beazonosítani a hiba helyét. Az autót behoztuk a szerviz területére , hogy elvégezzünk egy gáztömörségi nyomáspróbát, amikor is megállapítjuk a hűtőközeg szivárgását. A motor járatása és a hibakeresése közben az autó vízhűtője sajnos elkezdett csöpögni.

Hozzáteszem, hogy még csak a közelében sem jártunk. A munka csak annyiból áll, hogy két tömlőt rápattintunk egy gyorscsatlakozóval a klíma csőre, és egy szivárgás keresővel keressük a hibát. Az ügyfelet természetesen felhívtuk, említettük a vízfolyást, és azt, hogy megvan a klíma hibája. A reakciója kissé váratlan volt, mert minket hibáztatott a vízhűtő folyása miatt, mondván, hogy annak semmi baja nem volt és velünk szerette volna megvetetni az új vízhűtőt.

Vajon honnan tudja , hogy nem folyt már előtte is?

Nem értem, hogy a piac miért akar rákényszeríteni egy tisztességes vállalkozást arra, hogy erkölcstelen módon átverje őt a jövőben . Mert ha tisztességes és becsületes, akkor még ő lesz a szemét az ügyfél szemében. De lehet, hogy értem, mivel a magyar nyelvben van egy régi közmondás: mondj igazat és betörik a fejed.

Szomorúan jegyzem meg, hogy korrektségünk miatt ismét elvesztettünk egy ügyfelet. Így utólag talán bölcsebb lett volna ha nem szólunk? A legkisebb is számít szlogen mindenkinek ismerős (Tesco): nézzenek körül, szinte minden akciós. Önök szerint ez valóban lehetséges? Ha úgy gondolják, hogy igen, akkor az Önök fizetése is ezért akciós fizetés.

Akciós árból csak akciós bér fizethető.

Pátkai Miklós

2013

Leave a comment

Ajánlatkérés
close slider