Milyen hibakód felvillanásánál kell azonnal szervizbe menni
Egy autószerviz életében a hibakód két fogalomkörben jelenik meg. Az egyik, ahol a már szervibe vitt autó problémájának diagnosztizálásakor próbálják annak elektronikai rendszeréből a meghibásodás javításához elengedhetetlen kódot kiolvasni, a másik az, amit az átlag autóvezető lát felvillanni a műszerfalon valamilyen probléma kapcsán. Utóbbi csoportba rendkívül sok hibakód tartozik, van amelyik könnyen, felhasználói szinten orvosolható, de van, amivel szakszervizbe kell fordulni.
Kezdjük talán a legfontosabbal: nem minden problémára létezik hibakód, tehát az, hogy nem jelenik meg semmi a műszerfalon, önmagában nem biztosíték arra, hogy minden rendben van autónkkal. Ezen felül nem minden járműben találhatóak ugyanazok a tájékoztató visszajelzők, ami nyilván nem azt jelenti, hogy amiből hiányzik a visszajelző, ott nem okozhat gondot az adott egység. Gépjárművünk rendszeres ellenőrzése tehát elengedhetetlen minden körülmények között műhelyben is és biztonságos keretek között a mindennapokban általunk is. Olajszint mérés, fékhatás ellenőrzés, fényszórók ellenőrzése általános rutin feladat kell hogy legyen, mint ahogyan az is, hogy időközönként szervizben nézetjük meg futóművünket és gondoskodunk a fékbetét csere elvégzéséről.
Nem véletlenek a színek. A zöld és fehér lámpák általában csak tájékoztatnak például a fényszórók működéséről vagy olyan általános problémákról, amiket a következő műhelylátogatáskor érdemes megvizsgálni. A sárga és narancssárga komolyabb figyelmet érdemelnek: egy részük nem hibakód, hanem speciális viszonyokat jelez (például: automata sebességcsökkentő, lesiklást segítő, utánfutó visszajelző stb. ), míg másik részük gyorsan megoldandó problémát, aminek elmaradása rövid távon is veszélyes lehet (például alacsony keréknyomás, kiégett fényszóró, fékbetétkopás stb. ). A piros szín az esetek többségében olyan hibát jelez, amivel az autó használata nem biztonságos sokszor rövid távon sem: ha piros hibakódot látunk, lehetőleg azonnal álljunk meg és ellenőrizzük a gondot. Néhány esetben a piros kód oka is azonnal orvosolható (például: biztonsági öv nincs bekapcsolva, nyitva van az ajtó, be van húzva a kézifék stb. ), míg máskor sürgős szervizre, adott esetben autómentőre lehet szükségünk (például a motor túlmelegedett, légzsák probléma, benzinvesztés stb. ).
Jellemzően nincsenek visszajelzők a klíma karbantartásával kapcsolatban. Néhány típusban a légszűrő cserére figyelmeztet lámpa esetleg egy általános szerviz látogatásra felhívó jelzés jelenik meg. Ne várjunk hibakód felvillanására, a klímát időnként ellenőriztessük, ha szükséges az autóklíma töltés ne késlekedjünk vele.