Riasztó, hogy mennyien feledkeznek meg az automata váltó olajcseréjéről
A mindennapi élet forgatagában könnyű elfeledkezni a jármű karbantartási feladatairól. A legtöbb autótulajdonos lelkiismeretesen betartja a motorolajcserék ütemezését, van azonban egy kritikus feladat, ami gyakran észrevétlen marad – az automata váltó olajcsere. Riasztó, milyen gyakran figyelmen kívül hagyják az emberek az automata váltó olajcseréjének szükségességét, annak ellenére, hogy az létfontosságú szerepet tölt be a zökkenőmentes és hatékony működésben.
Az automata váltó olaj (vagy váltófolyadék) a váltórendszer belső mozgó alkatrészeinek kenésében játszik kiemelkedő szerepet. Ez a folyadék szennyeződhet és elveszítheti kenőtulajdonságait, egyes elemei lebomolhatnak a hő és súrlódás hatására. Ha az előírt időközönként nem cseréljük, az számos problémát eredményezhet, amelyek veszélyeztetik a váltó általános teljesítményét és élettartamát.
Az egyik fő funkciója a váltófolyadéknak a sima sebváltás elősegítése. Amikor a folyadék elöregszik és szennyeződik, elveszíti kenési képességét, ami durva és kiszámíthatatlan sebváltásokhoz vezet. Ez nemcsak kellemetlen vezetési élményhez vezet, hanem felgyorsíthatja a váltóalkatrészek kopását is. Az olaj szerepet játszik a rendszer hűtésében – pontosabban az olaj minőségének romlásával elképzelhető a váltó túlmelegedése. A túl nagy hő nem csak a teljesítményt rontja, hanem károsíthatja az alkatrészeket is, amik gyorsabban kophatnak vagy eldeformálódhatnak.
Az automata váltó olajcserét a legtöbb gyártó aláírja, de nem mindegyik. Optimális esetben olyan zárt rendszerben dolgozik az olaj, ahol a fenti folyamatok csak nagyon lassan játszódnak le. Azt is tudnunk kell, hogy gyakran nem lehet teljesen leengedni a régi olajat a rendszerből. Ebből az is következik, hogy azok a szervizek, amik ritkán találkoznak hazánkban automata váltókkal, nem feltétlenül vannak felkészülve a feladatra. Pontosan kell ugyanis tudni, milyen váltófolyadékkal szükséges a rendszert feltölteni és a munka elvégzéséhez is speciális automata váltó olajcserélő gép és az adott típushoz megfelelő adapter szükséges, ami nélkül nem lehet a teljes olaj mennyiséget a rendszerből lecserélni.
Korábbi bejegyzések:
- Kormány, lengéscsillapító, fék: az autózás három legfontosabb alkatrésze és szimbóluma
- A gumicsere önmagában nem a jármű téli felkészítése
- A dízel autók karbantartása külön figyelmet érdemel
- Motorjavítás – hova vigyük a vasparipát?
- Koszolódás, kopás, elállítódás okozta problémák – klíma, váltó, futómű