Szükséges az automata váltó olajcsere?

Mikor esedékes az automata váltó olajcsere? Kell egyáltalán cserélni?

Az automata váltóban lévő olajat is ugyanúgy cserélni kell meghatározott időközönként, mint pl. a motorolajat vagy a fékfolyadékot. Volt időszak, amikor azt mondták régebben a gyártók egyes típusoknál, mint pl. a BMW, hogy „élettartam” olaj van a váltóban. Erre az időszakra tehető a megnövelt szervizintervallumok bevezetése is, ami nagy sikert aratott az autó tulajdonosok körében. Ezt a gyakorlatot azonban az évek során fokozatosan visszavonták, szembesülve a sok idő előtt meghibásodott váltó miatt.

A hibát a váltó belsejéből leváló fém és nem fémkopadékok okozták, ami jelentős mértékben rontotta az olaj kenőképességét. A túlzott szennyeződéstől, iszaptól a működést szabályozó szelepek eltömődtek és ezért sok esetben rángatva kapcsolta a fokozatokat vagy „csúsztak” a fokozatok. Már az elindulás is egy külön tortúrával ért fel, amikor fokozatba téve a váltót csak egy nagy durva rántással volt hajlandó elindulni az autó.

Ha nagyon feketés, égett szagú olajat találunk a váltóban, fémdarabokat, alumínium- vagy bronzkopadékot, lamella- vagy fékszalagmaradványokat is felfedezünk benne, akkor már nem elégséges az olajcsere. Ezeknek a hibáknak a javítása csak nagyon nagy költséggel orvosolható – minimum 500.000 Ft-tól akár az 1 millió feletti költségig – speciális javító műhelyben a váltó szétszerelésével és csak nagyon sok alkatrész cseréjével lehetséges. Ennek a megelőzésére bizonyos időközönként cserélni kell az olajat.

NEM ELÉG, HA CSAK PÁR LITER FOLYIK KI

Az elmúlt években a csere során alkalmazott akkori technikai színvonalon csak az olajtöltet maximum 30-50%-át tudtuk lecserélni és így a rendszerben nagy mennyiségű használt olaj maradt. Ennek az a műszaki magyarázata, hogy a váltó belsejében van egy alkatrész –  laikusként / konyhanyelven „kuplung” de a szakmában citrom vagy konverter a neve  – aminek a belsejéből nem tud kifolyni az olaj, mivel az egy zárt tér. Már ezzel a részleges olajcserével is jelentősen lehetett csökkenteni a meghibásodásokat.

Napi használatban van a szervizünkben egy Honda Accord, aminél a 6,5 literes teljes töltet csere helyett csak 3,5 litert tudtunk eddig lecserélni. Tehát csak hígítottuk a használt olajat, de a teljes mennyiséget sohasem tudtuk lecserélni. Jelenleg közel 200.000 km van az autóban, viszont a gyárilag előírt 120.000 km-es csereperiódus helyett 80.000 km-nél cseréltük az olajat.

A képen látható az olajcserélő géppel végzett munka során az olaj. A baloldali (1) a feltöltésre váró új olaj és mellette a sötét kémcsőben (2) a régi olaj látható, pedig ez még csak 40.000 kilométert futott. Vajon milyen lenne, ha 120.000 km-nél néznénk meg? És vajon mikor adná meg magát a váltó, ha a maximális 120.000 km-nél cseréltük volna az olajat?

automata váltó olajcsere

Megbízható autószervizre van szükséged? Keress minket, kérj árajánlatot! Segítünk.

Amiről nem szoktak még beszélni

Nagyon nagymértékben függ az autóban lévő olajak csere periódusa a használat módjától. Csak városi használat? Sok az utánfutó használat? Nagyon sportosan vezetünk, netán tuningolt az autó, esetleg a hegyvidéken járunk? Ezek mind-mind  befolyásolják az olajak élettartamát, legyen az motor olaj, netán váltóolaj. Ilyen esetekben mindig rövidebb intervallumot válasszunk, akár felét is az előírtnak. A Hondánál  a szervizkönyvbe is egyértelműen jelzik a japánok a fokozott városi igénybevétel miatti csökkentést a motorolajnál is. Gondoljunk csak bele, hogy városi használat során sorozatos gyorsítás / fékezés mellet mennyivel nagyobb terhelésnek van kitéve az automata váltó mint pl. egy autópálya használatnál.

Megfelelő karbantartással megsokszorozható a váltó élettartama, ezenkívül működése komolyan kihat a menetkomfortra is.

Ezért is lett kifejlesztve az autógyártókkal közösen a mai technikai színvonalnak legjobban megfelelő professzionális átáramló olajöblítéses technológia.

Ezzel a gyárak által is elfogadott automata készülékkel a teljes olaj mennyiséget, kb. 98%-ban le tudjuk cserélni, ellentétben a régi módszerrel, amivel csak a teljes mennyiség 30-50%-a volt lecserélhető. A csere előtt egy speciálisan erre a célra kifejlesztett tisztító adalékkal járatjuk az autót, hogy a szennyeződések maradéktalanul feloldódjanak, és csak ezután cseréli le a gép automatikusan a teljes mennyiséget. Így garantálni tudjuk az automata váltó maximális és hosszútávú  költségmentes működését.

Mára már a legtöbb gyártó felhagyott az élettartam olaj filozófiájával és módosított a szervizelési előírásain.

Mégis akkor mikor kell cserélnem az olajat?

Szakértők azt javasolják, hogy 60.000-70.000 km között cseréljük az olajat a hidraulika szűrővel együtt. Van olyan autótípus, mint a Honda Jazz, ahol a CVT váltó olajcseréje 40.000 km megtétele után esedékes. Az automata váltó olajcseréje is fontos karbantartás, mert csak így kerülhető el a későbbi váratlan akár millió feletti kiadás is. Átlagos futás teljesítmény mellett kb. 3-4 évente kell cserélni az olajat.

Mennyibe kerül az automata váltóban az olaj csere?

Az automata váltó olajcsere drágább a magasabb anyagköltség és munka ráfordítás miatt. Hidraulika szűrő csere, tisztító adalék, rendszer átmosás, a megbontás és járatás során keletkezett hibakódok törlése, olajszint beállítása. Közel 40-50%-kal több olajra van szükség a rendszer átmosása miatt, mint a teljes feltöltési mennyiség. Csak így garantálható a hosszútávú költséghatékony működés. Ennek a költsége átlagosan 90.000-130.000 Ft és függ a modelltől. Ennél kevesebb költségből csak az automata váltó olajcserélő gép nélkül elvégzett részleges megoldással, olajmennyiség csökkentésével vagy a szűrő kihagyásával lehet a munkát teljesíteni, de az ma már nem egy szakszerű munka, ami nem felel meg a mai kor műszaki és gyártói elvárásainak. Csak minőségi hidraulika szűrőt és az adott típushoz gyárilag előírt minősítésű olajat alkalmazzuk. Az elvégzett munkát a gép által kinyomtatott tanúsítvánnyal bizonyítjuk.

Automata váltó olajcsere átáramlós, öblítéses gyári gépi technológiával az autógyárak ajánlásával.

Egy professzionális géppel végezzük el az automata váltó olajcserét, a gyári előírásoknak megfelelő olajjal és hidraulika szűrővel, hogy mindig biztonságban autózhass.

automata váltó olajcsere

 

Cím:

1106 Bp. Jászberényi út 95/A.

Telefon:

+36 1 261 2290

Email:

info@autopatkai.hu

Ajánlatkérés
close slider