Mikor esedékes az automata váltó olajcsere? Kell egyáltalán cserélni?
Az automata váltó olajcsere is ugyanúgy szükséges meghatározott időközönként, mint például a motorolaj csere vagy a fékfolyadék csere. Volt időszak, amikor azt mondták régebben a gyártók egyes típusoknál, mint például a BMW, hogy „élettartam” olaj van a váltóban. Erre az időszakra tehető a megnövelt szervizintervallumok bevezetése is, ami nagy sikert aratott az autó tulajdonosok körében. Ezt a gyakorlatot azonban az évek során fokozatosan visszavonták, szembesülve a sok idő előtt meghibásodott váltó miatt.
A hibát a váltó belsejéből leváló fém és nem fémkopadékok okozták, ami jelentős mértékben rontotta az olaj kenőképességét. A túlzott szennyeződéstől, iszaptól a működést szabályozó szelepek eltömődtek és ezért sok esetben rángatva kapcsolta a fokozatokat vagy „csúsztak” a fokozatok. Már az elindulás is egy külön tortúrával ért fel, amikor fokozatba téve az automata váltót csak egy nagy durva rántással volt hajlandó elindulni az autó.
Ha nagyon feketés, égett szagú olajat találunk a váltóban, fémdarabokat, alumínium- vagy bronzkopadékot, lamella- vagy fékszalagmaradványokat is felfedezünk benne, akkor már nem elégséges az olajcsere. Ezeknek a hibáknak a javítása csak nagyon nagy költséggel orvosolható – minimum 500.000 Ft-tól akár az 1 millió feletti költségig – speciális javító műhelyben a váltó szétszerelésével és csak nagyon sok alkatrész cseréjével lehetséges. Ennek a megelőzésére bizonyos időközönként cserélni kell az automata váltó olajat.
![hidraulika szűrő csere]()
NEM ELÉG, HA CSAK PÁR LITER FOLYIK KI
Az elmúlt években a csere során alkalmazott akkori technikai színvonalon csak az olajtöltet maximum 30-50%-át tudtuk lecserélni és így a rendszerben nagy mennyiségű használt olaj maradt. Ennek az a műszaki magyarázata, hogy a váltó belsejében van egy alkatrész – laikusként / konyhanyelven „kuplung”, de a szakmában citrom vagy konverter a neve – aminek a belsejéből nem tud kifolyni az olaj, mivel az egy zárt tér. Már ezzel a részleges olajcserével is jelentősen lehetett csökkenteni a meghibásodásokat.
Napi használatban van a szervizünkben egy Honda Accord, aminél a 6,5 literes teljes töltet helyett csak 3,5 litert tudtunk eddig lecserélni. Tehát csak hígítottuk a használt olajat, de a teljes mennyiséget sohasem tudtuk lecserélni. Jelenleg közel 200.000 km van az autóban, viszont a gyárilag előírt 120.000 km-es csereperiódus helyett 80.000 km-nél cseréltük az automata váltó olajat.
A képen látható az olajcserélő géppel végzett munka során az olaj. A baloldali (1) a feltöltésre váró új olaj és mellette a sötét kémcsőben (2) a régi olaj látható, pedig ez még csak 40.000 kilométert futott. Vajon milyen lenne, ha 120.000 km-nél néznénk meg? És vajon mikor adná meg magát a váltó, ha a maximális 120.000 km-nél cseréltük volna az olajat?
Megbízható autószervizre van szükséged? Keress minket, kérj árajánlatot! Segítünk.
Amiről nem szoktak még beszélni
Nagyon nagymértékben függ az autóban lévő olajak csere periódusa a használat módjától. Csak városi használat? Sok az utánfutó használat? Nagyon sportosan vezetünk, netán tuningolt az autó, esetleg a hegyvidéken járunk? Ezek mind-mind befolyásolják az olajak élettartamát, legyen az motor olaj, netán váltóolaj. Ilyen esetekben mindig rövidebb intervallumot válasszunk, akár felét is az előírtnak. A Hondánál a szervizkönyvbe is egyértelműen jelzik a japánok a fokozott városi igénybevétel miatti csökkentést a motorolajnál is. Gondoljunk csak bele, hogy városi használat során sorozatos gyorsítás / fékezés mellet mennyivel nagyobb terhelésnek van kitéve az automata váltó mint például egy autópálya használatnál.
Megfelelő karbantartással megsokszorozható a váltó élettartama, ezenkívül működése komolyan kihat a menetkomfortra is.
Ezért is lett kifejlesztve az autógyártókkal közösen a mai technikai színvonalnak legjobban megfelelő professzionális átáramló olajöblítéses technológia.
Ezzel a gyárak által is elfogadott automata készülékkel a teljes olaj mennyiséget, kb. 98%-ban le tudjuk cserélni, ellentétben a régi módszerrel, amivel csak a teljes mennyiség 30-50%-a volt lecserélhető. A csere előtt egy speciálisan erre a célra kifejlesztett tisztító adalékkal járatjuk az autót, hogy a szennyeződések maradéktalanul feloldódjanak, és csak ezután cseréli le a gép automatikusan a teljes mennyiséget. Így garantálni tudjuk az automata váltó maximális és hosszútávú költségmentes működését.
Mára már a legtöbb gyártó felhagyott az élettartam olaj filozófiájával és módosított a szervizelési előírásain.
Mégis akkor mikor kell cserélnem az olajat?
Szakértők azt javasolják, hogy az automata váltóban (AT, AMT, CVT, DCT, DSG, Tiptronic) 60.000-70.000 km között cseréljük az olajat a hidraulika szűrővel együtt. Van olyan autótípus, mint a Honda Jazz, ahol a CVT váltó olajcseréje 40.000 km megtétele után esedékes. Az automata váltó olajcsere is fontos karbantartás, mert csak így kerülhető el a későbbi váratlan akár millió feletti kiadás is. Átlagos futás teljesítmény mellett kb. 3-4 évente kell cserélni az olajat.
Mennyibe kerül az automata váltó olajcsere?
Az automata váltó olajcsere drágább a magasabb anyagköltség és munka ráfordítás miatt. Hidraulika szűrő csere, tisztító adalék, rendszer átmosás, a megbontás és járatás során keletkezett hibakódok törlése, olajszint beállítása. Vannak típusok, amelyeknél karbantartás jelleggel nem cserélhető a hidraulika szűrő, csak a váltó komplett szétszedésével.
Közel 30-40%-kal több olajra van szükség a rendszer átmosása miatt, mint a teljes feltöltési mennyiség. Csak így garantálható a hosszútávú költséghatékony működés. Ennek a költsége átlagosan 90.000-160.000 Ft és függ a modelltől. Ennél kevesebb költségből csak az olajcserélő gép nélkül elvégzett részleges megoldással, olajmennyiség csökkentésével vagy a szűrő kihagyásával lehet a munkát teljesíteni, de az ma már nem egy szakszerű munka, ami nem felel meg a mai kor műszaki és gyártói elvárásainak. Csak minőségi hidraulika szűrőt és az adott típushoz gyárilag előírt minősítésű olajat alkalmazzuk.
Automata váltó olajcsere menete röviden:
- a gép csöveit rácsatlakoztatjuk a váltó hűtőkörére speciális adapterek segítségével – egyes típusoknál az olajhűtő helyére kell csatlakoznunk egy típus specifikus, olajhűtő alakú adapterrel, mert nincsen megbontható csőszakasz (például Aisin váltóknál)
- tisztító adalékot bejuttatjuk, majd az autót járatjuk
- hidraulika szűrőt kicseréljük azoknál a típusoknál ahol van erre lehetőség
- öblítéses technológiával megkezdjük az automata váltó olajcserét – az egyik csövön keresztül kiáramlik a használt olaj a váltóból, a másikon pedig beáramlik az új olaj
- olajszintet beállítjuk a gyártó által megadott procedúra alapján
- próbakörre megyünk az autót, hogy megbizonyosodjunk róla minden rendben van
Az automata váltóra csatlakozás speciális adapterek segítségével történik. Az adapterek számát folyamatosan bővítjük, hogy a legújabb modellek megjelenése esetén is el tudjuk végezni az automata váltó olajcserét gépi technológiával.
Automata váltó olajcsere átáramlós, öblítéses gépi technológiával az autógyárak ajánlásával.
Egy professzionális géppel (MAHLE BrainBee AGC 8280) végezzük el az olajcserét, a gyári előírásoknak megfelelő olajjal és hidraulika szűrővel, hogy mindig biztonságban autózhass.