Ami kophat, az egyszer el is kopik
Ami elromolhat, az el is romlik. Ha valaki, akkor az autószerelők és tulajdonosok biztosan tudják igazolni a klasszikus Murphy törvény igazságát. Az autó kellően bonyolult szerkezet és számtalan helyen tud elromlani, szerencsére ezek többsége javítható. Talán még nagyobb igazság van abban a mondásban, hogy ami kophat, az egyszer el is kopik.
Minden jármű számtalan olyan alkatrésszel rendelkezik, aminek kopását teljesen természetesnek és mindennaposnak vesszük. Senki nem gondol az autó elromlására, ha ablaktörlő lapátot kell cserélni és természetesnek vesszük, amikor lecseréljük gumiabroncsainkat. Nagyjából ez mondható el a fékekről is, ott is tudomásul veszi mindenki, hogy azok bizony egyszer elkopnak és cserére szorulnak. Ráadásul ezek igen könnyen észrevehető problémák: a gumi profilmélysége látszik, nem kell hozzá szétszerelni az autót, érezzük ha nem fog jól a fék vagy nem törli le rendesen az esőcseppeket a lapát a szélvédőről.
Vannak kevésbé nyilvánvaló kopások is. Az autóban minden ami forog vagy súrlódik az egyben kopik is, még akkor is, ha az adott alkatrész létéről sem biztos, hogy tudunk, vagy nem nyilvánvaló, hogy az adott alkatrészben mi és miért forog vagy súrlódik. Ezek a kopások is adnak visszajelzéseket, de kevésbé egyértelműeket, így jellemző, hogy autószerviz meglátogatására kerül sor. Vegyünk egy konkrét példát: a kuplungpedál minden egyes megnyomásával kopik a kuplung hiszen egy csapágy forgás közben mozgat egy tárcsát.
A kopás jele és a kuplung csere esedékessége a következő jelek esetén jön el. Nehéz benyomni a pedált és nehéz a váltás vagy éppen nagyon felengedett pedálnál indul csak el a jármű. Ha sebességben van az autó, bőg a motor, de nem igazán megy a kocsi, furcsa szag vagy mindenféle zörgő hang jelentkezik haladáskor, váltáskor. Ezek mindegyike arra utal, hogy valószínűleg valami elkopott a kuplung környékén. A leghelyesebb, ha ilyenkor nem elhessegetjük a gondolatot magunktól, hanem valóban átnézetjük a járművet. Ami kophat, az el is kopik, és ami egyszer elkopott, az bizony kopott is marad, nem javul meg magától.
Korábbi bejegyzések:
- Rutin karbantartási feladatok az autón: klíma, gombátlanítás, futómű és fék
- Néhány olcsó és gyors ellenőrzés a kerékösszetartás, a klíma és fékproblémák elkerüléséért
- Autóklíma vizsgálat: mi tud elromlani?
- Milyen hibakód felvillanásánál kell azonnal szervizbe menni
- A rendszeresen végzett futómű beállítás előnyei