Lengőkar hiba leggyakoribb jelei
A lengőkar az autó futóművének egyik alkatrésze. Feladata, hogy összekapcsolja az út felületét követő kerekek rugózott mozgását a rugózatlan tömegekkel. A lengőkar megfelelő működésének köszönhetjük azt, hogy megfelelő az autó úttartása és az útfelület egyenetlenségeit nem érezzük közvetlenül az utastérben ülve. A lengőkar egy viszonylag egyszerű alkatrész, de meghibásodása, sérülése gyakori.
A lengéscsillapító hiba hátterében állhat a lengőkar kopása, törése, szilentek hibája vagy akár több futómű alkatrész hibája is, ami felgyorsíthatja a folyamatot. A lengőkar fő eleme nehezen sérül, esetleg törni tud, ugyanakkor az alkatrész két végén érzékenyebb területek vannak. Ezek azok a részek, amik nem csak terhet viselnek, de a különböző mozgásokat lekövetik. A lengőkar abroncs felőli oldalán általában egy gömbfej, míg alváz felőli oldalán a szilent található. A szilent igaziból egy puhább, jellemzően gumiból készülő rezgéscsillapítást szolgáló valami. Nem túl bonyolult szerkezet, de jellemzően elöregszik és sok hiba forrása lehet. A szilent élettartama ezért erősen függ az utak minőségétől: rosszabb útviszonyok között hamarabb elhasználódik. Laikusok számára még fontos információ lehet, hogy lengőkarból nem feltétlenül csak egy található egy keréknél – típusfüggő, hogy mennyit alkalmaznak.
A lengőkar problémáit elsőre nehezen lehet elkülöníteni más futóművet érintő hibáktól. Jelentkezhet vibráció és rezgés a kormánykeréken vagy az alváznál. A vibrációt néha kopogó hangok is kísérhetik. Előfordulhat, hogy csak adott sebességnél érzékelünk egy-egy problémát. Nehezebbé válhat a kormányzás (például szokatlan ellenállás mutatkozhat bizonyos mozdulatoknál), adott esetben abnormális gumikopást is észlelhetünk. Mivel a lengőkar hibája hatással van a futómű többi elemére, a javítás után érdemes a futóművet újraállítani. A lengőkar hibája veszélyes lehet, mert a kényelem biztosítása mellett szerepe van a jó úttartásban is. Ezért ha hibát tapasztalunk, mindenképpen érdemes a javítást (ami gyakran az alkatrész cseréjét jelenti) mielőbb elvégeztetnünk.
Korábbi bejegyzések:
- Riasztó, hogy mennyien feledkeznek meg az automata váltó olajcseréjéről
- Kormány, lengéscsillapító, fék: az autózás három legfontosabb alkatrésze és szimbóluma
- A gumicsere önmagában nem a jármű téli felkészítése
- A dízel autók karbantartása külön figyelmet érdemel
- Motorjavítás – hova vigyük a vasparipát?