Automata váltós járműveknél is szükséges a karbantartás
Az automata váltó egyik előnye, hogy hagyományos értelemben nincsen kuplung a járműben. Ez jelentősen egyszerűsíti a vezetést, hiszen csak két pedált kell kezelnünk, illetve menet közben nem szükséges váltanunk, nem szükséges a kéz és lábmozdulatok összehangolása. Ami pedig nincs, az nem is tud elromlani vagy elkopni. Kuplung csere vagy bármilyen kuplung szerviz ezért nem lesz többé szükséges (kivéve DSG).
Persze a fentihez hasonló kijelentésekkel óvatosan kell bánni. Amit nem látunk, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy nincs is a járműben. Erre példa a lendkerék. Néha a funkció kis módosulása új nevet eredményez, de lényegében mégis ugyanarról az alkatrészről beszélhetünk. Az automata váltós autókban van egy lendkerékhez nagyon hasonló alkatrész, aminek flexplate a neve. Ez az alkatrész is fontos szerepet játszik a motor és a váltó közötti nyomatékátvitelben, valamint az indítómotor működésében. Általában tartós és megbízható.
A hidrodinamikus automata váltók esetében azok rendszeres karbantartása fontos lehet. Kopó alkatrészek továbbra is a rendszer részét alkotják, így azok cserére szorulhatnak. Az automata váltó olajcsere ritkán szükséges – sok gyártó azt állítja, hogy az élettartam alatt nem is feltétlenül kell – de mint minden szintetikus kenőanyagnak, ennek is váltózik a hatékonysága az idővel. A csere nem túl egyszerű, hiszen az olaj jellemzően nem engedhető le teljes egészében a rendszerből. Éppen ezért fontos, hogy a műveletet hozzáértő szakember végezze.
Az automata váltó karbantartás nem minden hazai műhelyben bevett gyakorlat, hiszen nálunk a manuális váltók az elterjedtek. Érdemes tehát a szervizválasztás során a szempontok közé emelni azt, hogy az autószerviz mennyi hasonló járművel foglalkozik, végzett-e már szereléseket és karbantartást automata váltórendszereken. Ha igen, akkor annak karbantartását érdemes a többi éves vizsgálattal együtt ütemezni, így a fék- és klímarendszer átvizsgálásával egyidőben letudható a művelet.