Beragadás, szennyeződések, túlterhelés, rossz szög – miről árulkodik a féktárcsa?

Beragadás, szennyeződések, túlterhelés, rossz szög – miről árulkodik a féktárcsa?

Akár egy általános karbantartás alkalmával, akár a műszaki vizsga során biztosan megvizsgálásra kerül a jármű fékrendszere. Mindenki számára teljesen egyértelmű, hogy nem tökéletes fékekkel veszélyes részt venni a forgalomban. A fékek kopása teljesen természetes jelenség, a használatból adódik, éppen ezért is indokolt rendszeresen ellenőrizni az alkatrészeket.

Vannak árulkodó jelek arra nézve, hogy valami rendellenesen működik. A fékpedál szokatlan szögben való működése (hol kezd el fogni) is ilyen lehet, de az egyik legtanulságosabb a féktárcsa jellegzetes kopása. A féktárcsa szabályozás abnormális kopás esetén indokolt lehet, amennyiben a féktárcsa anyagában még van annyi tartalék, hogy ne érje el a féktárcsa a gyárilag meghatározott minimum érték közelét se. Megnézzük a leggyakoribb jeleket mi is.

Erős, egyenetlen kopás: ha a féknyereg beragad, akkor a betét egy helyen akár állandóan érintkezhet a tárcsával. Ez mind a tárcsán, mind a betéten nagyon erős és egyenetlen kopást eredményez. A problémát folyamatos zaj és alacsony fékhatás kíséri, valamint fékezéskor egyik oldalra húz a jármű, így általában hamar feltűnik a sofőrnek.

Fékfelület egyenetlen, körkörös kopása, foltok a felület közepén: a fékbetét és a tárcsa ferde érintkezése okozza, az érintkezés szög helytelen. Nem csak csere, de a kerékagy tüzetes átvizsgálása is szükséges. Előfordul, hogy a probléma oka a nem megfelelő típusú betét választása. Jellemző kísérő tünete a problémának az erős vibráció fékezéskor.

Szabálytalan foltok a tárcsán: Ezeket általában a rendszer saját lerakódásai és a gyenge minőségű alkatrészek velejárói. Csere szükséges.

Hornyok a tárcsán: Szennyeződés került a féktárcsa és a fékbetét közé. A tárcsát cserélni, a rendszert tisztítani szükséges és ellenőrizni, hogy megfelelőek-e a beállítások.

Kék foltok a szellőzőnyílásoknál, esetleg törések: Túlterhelés jele, így a cserén felül a jármű használatának módján vagy a vezetési stíluson is változtatni szükséges.

Bármilyen leválás, torzulás: Ha nem anyagfáradásról van szó (ez más jel nélkül ritka), akkor valamilyen szerelési hibára kell gyanakodni. Nem megfelelően lett egy alkatrész kiválasztva, beszerelve vagy beállítva. Ilyen esetben érdemes tüzetesen átnézetni a teljes rendszert az esetleges további hibák feltárásáért.

Korábbi bejegyzések:

Ajánlatkérés
close slider