Műszaki vizsga előtti autóklíma ellenőrzés
A műszaki vizsga során az autó minden berendezésének előírásszerűen működnie kell, ez alól még a klíma sem kivétel, noha nyilván nem azt vizsgálják, hogy mennyi idő alatt hűti le az autó utasterét a berendezés. Ugyanakkor a levegőztető rendszernek megfelelően kell működnie ahhoz, hogy a jármű biztonságosan vezethető legyen, például a szélvédők páramentesíthetőek legyenek, vagy ne juthassanak kellemetlen, esetleg mérgező gázok az utastérbe.
A műszaki vizsga előtt éppen ezért akkor is érdemes az autóklíma ellenőriztetése és karbantartása, ha a klímát az év során nem igazán használjuk. A vizsgálat jellemzően a következő lépésekből áll:
1) Vezérlőgombok és hűtőventillátor működésének ellenőrzése.
2) Klímagáz ellenőrzése, cseréje, utántöltése.
3) Amennyiben szükséges, a klímarendszer tisztítása, karbantartartása.
4) Cseréljük a pollenszűrőt – erre szinte biztosan szükség van évente.
5) A nyomás, a szivárgás és a teljesítmény ellenőrzése.
6) A teljes rendszer tesztelése.
Kiemelten fontos a klíma átnézése, ha a hűtés hiányán van gyenge hatékonyságán kívül más problémákat is tapasztalunk. Ilyen, ha a páramentesítés nem működik vagy ha olajos réteg képződik a szélvédő belső felületén. Ezek már nem pusztán kényelmi kérdések, hanem a vezetés biztonságát is befolyásolják és a rendszer hibájára utalnak. A páramentesítés problémája rendszerint karbantartással megelőzhető, hiszen a hűtőküzeg ellenőrzésével, az esetleges szivárgások megszüntetésével ezen probléma is megoldódik.
Ha nem hatékony a hűtés, az nem derül ki a műszaki vizsga alkalmával, de ha olajos réteg van a szélvédőn, vagy a vizsgabiztos az alapvető karbantartás hiányát tárja fel a vizsga folyamán, akkor az bukáshoz és ilyen módon jelentős kiadásokhoz vezet. Ne hanyagoljuk el tehát az autóklíma rendszeres karbantartását, hiszen nem pusztán egy kényelmi berendezésről van szó, ráadásul a karbantartás a megfelelő eszközökkel rendelkező szerviz számára rutin feladat, ami gyors és aránylag olcsó is. Évente egyszer nézessük át autóklímánkat.
Korábbi bejegyzések:
- Tulajdonképpen mit jelent az adapter kifejezés és miért kell az autószereléshez?
- A lengéscsillapító szerkezet felépítése és hibái
- Mikor kell cserélni a vezérműszíjat és a fékbetétet?
- Mikor nem elég a nyomás ellenőrzése és futómű állításra menni?
- Lengéscsillapító, kuplung, vezérműszíj – miről beszél a szerelő?