Lengéscsillapító, kuplung, vezérműszíj – miről beszél a szerelő?

Lengéscsillapító, kuplung, vezérműszíj – miről beszél a szerelő?

A nőknek valamiért jobban elnézik, de titkon legalább annyi férfi is átélte azt a helyzetet, amikor a szerelő elkezdte magyarázni, hogy mi ment tönkre az autóban. Mivel ez egy kifejezetten jó szokása lehet egy mesternek, hogy pontosan tájékoztat minket, sosem állítjuk le. Nagyon butának és átverhetőnek sem szeret mutatkozni senki, így okos hümmögés és tanácstalanságot leplező bólogatás szokott reakcióként felmerülni. Valami nem jó a lengéscsillapítóval meg a kuplung és a vezérműszíjnál is volt valami. Vagy az ugyanaz a gond volt. Vagy nem. Ha már felmerült, nézzük meg ennek a fenti három fogalomnak a jelentését és azt, mi a leggyakoribb ok, amikor javítani kell őket.

A kuplung és a vezérműszíj az autó két eltérő területe között biztosít kapcsolatot, egyben mind a kettő a hajtáslánc része. A hajtáslánc azok alkatrészek összessége, amelyeken keresztül a motor teljesítménye átadódik a kerekekre. Azaz a hajtáslánc miatt megy az autó. A vezérműszíj egy konkrét szíj, ami összekapcsolja és összehangolja a főtengelyt és a vezérműtengelyt. Leegyszerűsítve az egyik az erő átvitelét biztosítja, a másik pedig vezérli annak hasznosulását. A vezérműszíjak képesek meglazulni, akár elszakadni, ekkor ez a kapcsolat megszakad és gyakorlatilag használhatatlan lesz járművünk addig, amíg meg nem történik a vezérműszíj csere illetve az esetleges motor javítás.

A kuplung a motort és a sebességváltót köti össze vagy éppen választja el, így lehetővé téve a sebességváltó fokozatváltását és a jármű megállítását üresben. Ha a kuplung szabadon van, a vezérműszíj továbbra is a motort hajtja, de nem kapcsolódik közvetlenül a sebességváltóhoz. A kuplung csere általában 150-200 ezer kilométer közötti távolság megtétele után célszerű, mert eddigre a használat miatt elkopik. A kuplung meghibásodásának számtalan jele van, felmegy a fordulatszám, de nem gyorsul az autó, szaghatás kísérheti és persze a pedálon is érezzük, hogy valami nem működik rendesen. A kopott kuplung nem tud megfelelően átvinni erőt a motor és a sebességváltó között, ezért kuplung szerviz felkeresése válik szükségessé.

A lengéscsillapító az autó felfüggesztési rendszerének legfontosabb eleme. Fő feladata a lengések és rázkódások csillapítása mégsem pusztán kényelmi berendezés. A lengéscsillapító közvetlen módon befolyásolja az autó stabilitását, úttartását és fékezhetőségét is.

A vezérműszíj sértetlensége, a kuplung megfelelő állapota és a lengéscsillapítók jó teljesítménye a műszaki vizsga megszerzésének feltételei.

Korábbi bejegyzések:

Ajánlatkérés
close slider